Geplaatst op: 20-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Limburg investeert 3,3 miljoen in Actieplan Waterrecreatie

Limburg investeert 3,3 miljoen in Actieplan Waterrecreatie
De provincie Limburg reserveert 3,3 miljoen euro voor de uitvoering van het Actieplan Waterrecreatie. Dit budget komt uit het Investeringsprogramma Toerisme en Recreatie 2016-2019 dat Provinciale Staten op 18 maart jl. hebben vastgesteld.


Limburg heeft niet direct de naam als watersportprovincie maar met de Maas als snoer en de Maasplassen als parels heeft de Provincie Limburg een een waterrecreatiegebied van formaat in huis. Om dit natuurlijk juweel te laten schitteren, wil de provincie de ontwikkelkansen die het gebied kent volop de ruimte bieden. Omdat ondernemers, lokale overheden en verschillende organisaties hebben bijgedragen aan de totstandkoming van het Actieplan Waterrecreatie kan het op een breed maatschappelijk draagvlak rekenen.


"Op deze manier werken we aan toekomstbestendige werkgelegenheid én aan duurzame ontwikkelingen die economie, toerisme en recreatie, sport, natuur en ruimtelijke ontwikkeling met elkaar verbinden. Dit uitvoeringsprogramma past daarom uitstekend in het coalitieakkoord In Limburg bereiken we meer.”


Eric Geurts, gedeputeerde Mobiliteit, Stedelijke Ontwikkeling en Toerisme


Provincie verwacht multiplier effect

Eric Geurts, gedeputeerde Mobiliteit, Stedelijke Ontwikkeling en Toerisme, is enthousiast: "Met het Nautisch Programma van Eisen dat in 2015 afliep, hebben we de waterrecreatie in Midden-Limburg een enorme impuls gegeven. Er zijn 35 concrete projecten uitgevoerd die gezamenlijk leidden tot een totale gebiedsinvestering in dit gebied van maar liefst 13 miljoen euro. Het multiplier effect van de 3 miljoen, die de Provincie investeerde, is dus groot geweest. Datzelfde effect willen we ook nu bereiken. Bij dit Actieplan hebben we het gebied waarin we investeren uitgebreid met Noord-Limburg, om zo de logische verbinding tussen de waterrecreatie in Midden- en Noord-Limburg te versterken.”


Nieuwe markten

Limburg richt zich volgens de gedeputeerde nog teveel op de traditionele markt. Als de waterrecreatiesector verjongt en vernieuwt ligt er een nieuwe, grote markt open. Wakeboarden, suppen , surfen en kitesurfen zijn uitdagende watersporten die het water voor jongeren aantrekkelijk maken. Kansrijk is ook het verhuren van sloepen. Volgens Geurts moeten ook veel Limburgers de waterrecreatie nog ontdekken. "Als ze dat doen, blijven ze.”


Ook kansen in Duitsland

Duitse watersportliefhebbers zijn goed voor 60% van de waterrecreatie in Limburg. Geurts: "Als je bedenkt dat de watersport in Duitsland groeit, dan liggen daar kansen. Ook voor de servicesector, die schepen onderhoudt en repareert. De Nautische Boulevard in Wessem bijvoorbeeld, speelt daar op in. Om deze gasten tevreden te houden moeten we wel investeren in aanleg- en stallingsmogelijkheden en kwalitatief goede jachthavens met een goede prijs-kwaliteitsverhouding.”


Volop kansen in crossovers

De provincie blaakt van zelfvertrouwen, wil investeringen in de waterrecreatie aanjagen maar de innovaties en initiatieven zullen van ondernemers, watersportverenigingen en gemeentes moeten komen. Geurts: "Je kunt crossovers met sport, natuur, cultuur en bijvoorbeeld shoppen bedenken. Riviercruises zijn booming, hun publiek verjongt en wil ook aan wal leuke dingen ondernemen. Met de ontwikkeling van riviercruiseterminals bieden we een extra toegang tot onze Limburgse natuur in het achterland en krijgt het cultuur- en kooptoerisme een impuls. Je kunt het water ook wandelend of fietsend vanaf de oevers beleven.” Volgens de gedeputeerde bieden bereikbare oevers mogelijkheden om verbindingen te maken met de zogenaamde ‘droge’ recreatie, zoals attracties, campings en andere vormen van verblijfsrecreatie aan de wal.


Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, limburg, investeringen

CELTH




||| Nieuws |||

01/09/25
Opening Open Monumentendag in Schiedam
Dit jaar is Schiedam de gastgemeente van de VriendenLoterij Open Monumentendag. Op vrijdag 12 september geeft Open Monumentendag-ambassadeur Janny van der Heijden samen met burgemeester Harald Bergmann van Schiedam het startsein voor het grootste gratis culturele evenement van Nederland.
01/09/25
Horeca van vakantieparken en campings groeide met 6% (Q2-2025)
De horeca beleefde een groeisprintje in het tweede kwartaal van 2025 met 5,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag ook hoger, met 4,5 procent hoger. De omzet van eet- en drinkgelegenheden was 5,9 procent hoger.
29/08/25
15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com
Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat he...
29/08/25
Genieten van Maasvallei vanaf mobiel uitkijkpunt
In de Limburgse plaats Itteren staat sinds deze week op de dijk een verplaatsbaar uitkijkpunt. Dat r...
28/08/25
Vakantiepark Marina Beach gesloten
Vakantiepark Marina Beach aan de Zeeuws-Vlaamse kust is onverwacht gesloten. De reden is dat er geen exploitatievergunning door de gemeente Terneuzen wordt verleend.
26/08/25
Exclusief voor leden
Is de vakantiewoning nog een aantrekkelijke investering?
De aantrekkelijkheid van een tweede woning als investering staat onder druk. Waar vakantiewoningen jarenlang golden als een stabiele en winstgevende belegging, is nu een duidelijke kentering zichtbaar.
26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.

||| Agenda |||

03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...