Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Consumentenvertrouwen in de plus, bestedingen onder druk

Consumentenvertrouwen in de plus, bestedingen onder druk
Bron: Shutterstock

Het CBS komt vandaag met gemixed nieuws ten aanzien van het consumentengedrag. Waar het consumentenvertrouwen in april toenam, steeg de consumptie in februari nauwelijks.


Consumenten hebben in februari 0,1 procent meer uitgegeven dan in februari 2015. Dat is de laagste stijging na oktober 2014. Consumenten hebben in februari minder goederen gekocht dan een jaar eerder, maar wel meer diensten gebruikt. De bestedingen in restaurants zaten in de plus.


Consumentenvertrouwen in de plus

De stemming onder consumenten is in april weer positief. Het consumentenvertrouwen komt in april uit op 1. In maart was dat -4. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verbetert sterk en ook de koopbereid neemt iets toe. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in april ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).


Bestedingen onder druk

Consumenten hebben in februari bijna 2 procent minder uitgegeven aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Aan woninginrichting gaven ze echter opnieuw meer uit. Vorige week vrijdag meldde CBS dat de omzet van de detailhandel in februari 2016 met ruim 2 procent is gegroeid. Zonder de extra ‘schrikkeldag’ was de omzet echter gekrompen.


Consumenten gaven aan overige goederen, waaronder gas, gaven consumenten 1 procent minder uit dan een jaar eerder. Aan voedings- en genotmiddelen hebben ze 0,6 procent minder uitgegeven. Daarentegen hebben ze 1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.