Geplaatst op: 12-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Het is een beetje ondeugende reclamecampagne, die van Toerisme Limburg vzw. Ze gaan de toeristen niet werven op hun woonadres maar op het vakantieadres van de vorige vakantie, aan de Vlaamse kust. Je moet maar durven!


Dit jaar pendelt een ‘Limburgse kusttram’ tussen Knokke en De Panne. Die moet lokale bewoners, dag- en verblijfstoeristen inspireren om een vakantie in Limburg te boeken. "Limburg is het hele jaar door een ideale dichtbijbestemming. Waar beter die boodschap overbrengen dan aan de Belgische Kust, waar de mensen openstaan voor nieuwe vakantieprikkels”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.


68 kilometer reclame

De tramlijn tussen Knokke en De Panne is met 68 haltes en 67 km, het langste aaneengesloten tramtraject ter wereld. Van april tot eind december kleurt de tramlijn Limburgs. De kusttram staat volledig in het teken van onze provincie als vakantiebestemming. De slogan ‘Even weg? Altijd Limburg’ en de Vakantiegids Limburg komen duidelijk in beeld. Het middenpaneel, een billboard van 28 m2 wordt afwisselend ingenomen door partners van Toerisme Limburg.


Instroom aan toeristen verder verhogen

"Het is voor het eerst dat Toerisme Limburg vzw maandenlang de kusttram inschakelt om Limburg te promoten”, zegt Igor Philtjens. "We doen dit natuurlijk in de eerste plaats om de instroom aan toeristen verder te verhogen. Toerisme blijft voor Limburg een speerpuntsector. Meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en dus meer jobs voor Limburgers. Jobs die niet delokaliseerbaar zijn. Daarom zijn we continu op zoek naar creatieve manieren om nieuwe toeristen aan te trekken.”


Open voor vakantieprikkels

De keuze voor de kusttram is volgens Toerisme Limburg logisch. West-Vlamingen zijn al enkele jaren de belangrijkste Limburgse doelgroep op het vlak van aankomsten en verblijfstoerisme. Bovendien telt de kust het hele jaar door een hoge concentratie aan dag- en verblijfstoeristen. "De promotie is gestart in de paasvakantie. Vanaf dan stromen er duizenden mensen naar de kust: Belgen, Nederlanders, Duitsers … Allemaal potentiële toeristen voor een verblijf in Limburg. Bovendien zijn al die bezoekers in vakantiestemming en staan ze open voor nieuwe vakantieprikkels. We inspireren ze graag om onze provincie te leren kennen.”


Samenwerking met publieke partners

Voor deze promotiestunt werkt Toerisme Limburg samen met diverse publieke partners. Alle Limburgse steden en gemeenten kregen via het participatieplatform de kans om mee in te tekenen op deze bewegende billboard. De eerste maand zet Heusden-Zolder ZLDR LUCHTFABRIEK in de kijker, de belevingsvolle indoor erfgoedwandeling in het voormalige ophaalgebouw van de mijn. Ook Lommel, Genk, Sint-Truiden en Hasselt stapten in. Igor Philtjens: "Vorig jaar lanceerden we een nieuw samenwerkingsmodel voor de sector. Door te participeren kunnen de partners een veel groter publiek bereiken dan wanneer ze individueel communiceren. Zo verhogen we samen de slagkracht en kunnen we Limburg als sterk toeristisch product neerzetten. De kusttram is hiervan een mooi voorbeeld.”


365-dagenseizoen

Dat de campagne meer dan negen maanden loopt, is een bewuste keuze. Toerisme Limburg vzw levert al langer inspanningen om haar toeristisch seizoen gevoelig uit te breiden. "We focussen op meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Op die manier willen we een toeristische overrompeling op piekmomenten vermijden. Dat zou ten koste gaan van onze grootste troeven: de landschappen, de rust, de gastvrijheid, het comfort op ons fietsroutenetwerk. Daarom mikken we bewust op een 365-dagenseizoen. Zo is de nazomer in Limburg steeds meer in trek. Het is dan ook een ideaal seizoen voor wandelingen en fietstochten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Marketing
Trefwoorden: toerisme, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.