Geplaatst op: 22-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Twee nieuwe attracties voor Amsterdam

Twee nieuwe attracties voor Amsterdam
Amsterdam krijgt er dit voorjaar twee publiekstrekkers bij.

Aan het IJ gaat het observatiedek op de A'dam Toren open en op de Dam krijgt rariteitenkabinet Ripley's haar eerste Nederlandse vestiging.


Lookout!

Het observatiedek op A'Dam Toren aan het IJ in Amsterdam-Noord heeft de naam Lookout gekregen en gaat op 14 mei open. Bezoekers kunnen zowel buiten op het dek als binnen in het café-restaurant op de 20ste verdieping van het uitzicht genieten. Er wordt nog aan een grote schommel gebouwd zodat je over de rand kunt schommelen.



Kaartjes voor deze 85 meter hoge toren kosten voor volwassenen in de voorverkoop € 15,-, kaartjes aan de kassa zijn € 2,- duurder. Elke bezoeker krijgt een digitale foto van zijn bezoek. Het 360-graden dek is elke dag geopend van 10:00 tot 22:00. De lift is razendsnel en brengt de bezoekers in 22 seconden naar boven. Bezoekers kunnen een timeslot voor hun bezoek reserveren. Het café-restaurant op de 20ste verdieping dat overdag onderdeel uitmaakt van Lookout gaat na zonsondergang verder als nachtclub. Op de 18e verdieping komt een exclusieve club die alleen voor leden toegankelijk is. In de toren komen ook kantoren, een loft, vergaderzalen, een hotel en een kelderbar.



Ripley's Believe It or Not

Op de Dam in de stad opent ook in mei het rariteitenkabinet Ripley's Believe It or Not. Robert Ripley leefde van 1890 tot 1949 en wordt beschouwd als de moderne Marco Polo. Hij bezocht meer dan 201 landen en nam veel bijzondere voorwerpen mee naar huis. Vreemde voorwerpen en bijzondere verhalen vormen de basis van de attractie. Ripley's heeft al meer dan dertig vestigingen in tien verschillende landen. De attractie moet het eerste jaar driehonderdduizend bezoekers trekken. Kaartjes kosten twintig euro voor volwassenen, kinderen betalen vanaf vier jaar achttien euro, daaronder is de entree gratis. Bang voor rijen op de Dam hoeven we niet te zijn want de wachtrij bevindt zich in het pand. Ripley Entertainment inc. is gevestigd in Orlando en onderdeel van het Canadese Jim Pattison Group. Elk jaar bezoeken 12 miljoen mensen een vestiging van Ripley Entertainment. Ripley is een franchiseformule. 


Trefwoorden: attracties, amsterdam

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Cheeta’s terug langs autosafari in Beekse Bergen
Goed nieuws voor bezoekers van Safaripark Beekse Bergen: de cheeta’s zijn weer te bewonderen langs de populaire autosafari. Na een ingrijpende verbouwing is het vernieuwde cheetaverblijf officieel in gebruik genomen. De verbouwing was noodzakelijk omdat in het verleden sommige bezoekers uitstapten wat tot gevaarlijke situaties leidde.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
23/07/25
Efteling wil vakantiehuisjes bouwen op voormalige camping
De Efteling heeft de voormalige camping Bernehoeve in Kaatsheuvel gekocht en wil daar in de toekomst vakantiehuisjes realiseren in plaats van tenten of caravans. Dat meldt BN De Stem.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...