Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veel meer Nederlanders in voorjaar naar Denemarken

Veel meer Nederlanders in voorjaar naar Denemarken
Steeds meer Nederlandse gezinnen gaan in de meivakantie naar Denemarken. Ze verblijven dan vooral in vakantiewoningen. VisitDenmark zag bij deze verblijfsvorm in april-mei 2015 een stijging van 33% ten opzichte van 2014, in totaal zo'n 165.000 overnachtingen. En volgens verschillende reisorganisaties zet deze trend zich dit jaar voort.


Mette Carlsen, interim-directeur van VisitDenmark Nederland: "Vorig jaar kregen we in de meivakantie telefoontjes uit de Deense toerismesector met de vraag waar al die Nederlanders toch vandaan kwamen. Nu zien we dat ook heel duidelijk terug in de overnachtingscijfers, vooral bij de vakantiewoningen." De Deense vakantieparken hadden in april-mei 2015 in totaal circa 35.000 Nederlandse overnachtingen, een stijging van 94% ten opzichte van 2014. Bij de particuliere vakantiehuizen werden in totaal zo'n 130.000 overnachtingen van Nederlandse gasten geregistreerd, een toename van 23%. Denemarken telt tientallen vakantieparken en duizenden particuliere vakantiehuizen, veelal gelegen aan de kust van het eilandenrijk.


Waarom is Denemarken populair bij Nederlanders?

Behalve ruimte en kwaliteit zijn reisafstand, laagseizoenprijzen en attracties belangrijke factoren in het beslissingsproces. Familiepark LEGOLAND® is voor veel Nederlandse gezinnen een must in de meivakantie. Maar ook kamperen in deze periode van het jaar is steeds meer in trek. Deense campings komen dit jaar zelfs met aanbiedingen speciaal voor de Nederlandse meivakantie.


Veel firsttimers

"Wij zien dat er steeds meer geboekt wordt door mensen die voor de eerste keer naar Denemarken gaan" stelt Alberta Lub-Drenth, directeur van Dansk.nl, de Denemarken Vakantiespecialist. "Ook drie generaties in één huis komt steeds vaker voor, zeker in de meivakantie. Het zijn vooral de luxere vakantiehuizen die bij ons worden geboekt en de vraag naar vakantiehuizen aan het water neemt toe."


Individuele wellness populair

Brigitte Rennen, marketing manager bij NOVASOL Vakantiehuizen: "Wij zien een flinke stijging in de boekingen naar Denemarken. Wat bij ons voornamelijk heel goed wordt geboekt zijn de sauna vakantiehuizen, gevolgd door de spa vakantiehuizen."


LEGOLAND absolute winnaar

Eric Serrarens, manager sales en distributie van Pharos Reizen: "De 6-daagse korte vakantie naar Bork Havn aan de Deense westkust en de 12-daagse rondreis 'Tem de Draak' scoren momenteel goed in de meivakantie. LEGOLAND Billund blijft de absolute winnaar." Loes Knoop, product manager Denemarken bij Buro Scanbrit: "Wij zien een stijging in het aantal boekingen voor de meivakantie naar Denemarken. Populair dit jaar zijn korte vakanties met verblijf in vakantiewoningen. En LEGOLAND Billund doet het erg goed."


Deense regio's Zuidoost-Jutland en Noordwest-Funen nummer 1

Tamara Visser van Vakantiepartner Denemarken: "De Deense regio's Zuidoost-Jutland en Noordwest-Funen blijven bij ons op nummer één staan. De korte reisafstand vanuit Nederland en de ligging nabij LEGOLAND zullen hier ongetwijfeld een rol bij spelen. Wellicht dat het nieuwe Brugwandelen in Middelfart vorig jaar ook heeft bijgedragen, want dat is natuurlijk een unieke belevenis."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, denemarken

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...