Geplaatst op: 04-03-2016

DFDS legt de focus op de klant

DFDS legt de focus op de klant
Cruiseferrymaatschappij DFDS kijkt terug op een succesvol 2015 met recordcijfers op de routes IJmuiden – Newcastle, Duinkerken – Dover en Calais – Dover. Op de route IJmuiden – Newcastle bedroeg de groei 2,6% en op de vaarroutes naar Dover maar liefst 7%. De groei is mede het gevolg van een verbeteringstraject waarbij DFDS zich focust op klanttevredenheid en service. Passagiers beoordeelden DFDS vorig jaar gemiddeld met een 7,6. De omzet op alle vaarroutes steeg met 5% naar 13,5 miljard DKK (ongeveer 1,81 miljard euro).


DFDS vervoerde in 2015 een recordaantal passagiers van IJmuiden naar Newcastle en vice versa: 587.000 (2014: 572.000). Het totaal aantal voertuigen lag op 121.500 (2014: 109.500). Ook op het Kanaal was er met 7% een duidelijke groei te zien op de routes Duinkerken – Dover en Calais – Dover. In totaal werden 1.007.252 voertuigen vervoerd. De volumes in de vrachtdivisie van DFDS stegen met 7%.


Nu al veel vroegboekingen

DFDS is actief op dertig vaarroutes. In totaal vervoerde de cruiseferrymaatschappij het afgelopen jaar op alle vaarroutes 6,2 miljoen passagiers. De totale omzet op alle vaarroutes was in 2015 13,5 miljard DKK (ongeveer 1,81 miljard euro), een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar. Ook voor 2016 zijn de verwachtingen positief: "Er wordt al veel vroeg geboekt voor het hoogseizoen. Ook proberen we reizigers te enthousiasmeren voor overtochten en eventuele aansluitende roadtrips in Zuid-Engeland en Schotland in het voor- en najaar. Daarnaast hebben we in februari twee schepen toegevoegd op de route Calais - Dover”, zegt Teun-Wim Leene, country manager van DFDS.


Klanttevredenheid centraal

In 2015 stond het verbeteren van klanttevreden bij DFDS centraal. Hiervoor is het Customer Focus Initiative in het leven geroepen, een initiatief met drie aandachtspunten: luisteren naar de klant, het trainen van het personeel en focus op culturele verschillen. Om het luisteren naar de klant te realiseren voert DFDS jaarlijks klanttevredenheidsenquêtes uit onder haar passagiers. De onderwerpen variëren van ervaringen tijdens het boeken tot hoe de terminals en verschillende ruimtes aan boord bevielen. Passagiers gaven DFDS in 2015 gemiddeld een 7,6. DFDS traint het personeel op basis van de feedback uit de enquêtes. Medewerkers krijgen onder de noemer ‘Yes we will’ interne trainingen om de dagelijkse gang van zaken constant te kunnen verbeteren. Een ander focuspunt is het overbruggen van culturele verschillen onder de uiteenlopende nationaliteiten aan boord. Daarom heeft DFDS in 2015 een uitwisselingsprogramma opgezet rondom stages met universiteiten in China, Japan en Korea. Tourism Management studenten uit Azië werken tijdens hun studie dan een tijd op de schepen.


Over DFDS

DFDS is de grootste cruiseferrymaatschappij van Noord-Europa met een netwerk van 30 routes en 50 schepen voor passagiers en vracht. Van IJmuiden naar Newcastle vervoert DFDS jaarlijks ruim een half miljoen passagiers over het water. Op de vaarroutes Duinkerken – Dover en Calais – Dover vervoert DFDS jaarlijks ruim een miljoen voertuigen. Dit jaar bestaat DFDS 150 jaar.

Trefwoorden: cruises, veerboten, klanttevredenheid

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...