Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Reizigers betalen 5% meer voor Nederlandse hotelkamer

Reizigers betalen 5% meer voor Nederlandse hotelkamer
Foto: Shutterstock
Prijzen voor Nederlandse hotelkamers zijn in 2015 met 5% sterker gestegen dan het wereldwijde gemiddelde (+1%). In Nederland betaalden reizigers gemiddeld €128 * voor een hotelovernachting. Dat heeft Hotels.com berekend op basis van werkelijk betaalde prijzen.


Uit de laatste Hotel Price Index™ van Hotels.com™ blijkt dat de gemiddelde betaalde prijs* voor een hotelovernachting wereldwijd in 2015 slechts met 1% steeg ten opzichte van 2014. De globale Index kwam neer op 114 in 2015 en naderde daarmee de piek van 117 in 2007, het jaar vóór de wereldwijde economische crisis. In Nederland stegen de hotelprijzen met 5% in 2015. In Amsterdam, Haarlem en Groningen stegen de prijzen voor een hotelovernachting met maar liefst 7%.


Hotelovernachting in Amsterdam €9 duurder

In Nederland stegen de hotelprijzen van gemiddeld €122 in 2014 tot €128 in 2015, een stijging van 5%. Zeven van de acht Nederlandse bestemmingen uit de HPI zagen in 2015 een prijsstijging ten opzichte van 2014. In Amsterdam betaalden reizigers het meest voor een hotelovernachting. Amsterdam bleef de duurste hotelstad met een gemiddelde prijs van €150 voor een hotelovernachting in 2015, €9 meer dan een jaar geleden.



Prijs 2014

Prijs 2015

Mutatie

Amsterdam

141

150

+7%

Maastricht

110

114

+4%

Utrecht

103

109

+6%

Haarlem

97

104

+7%

Den Haag

102

103

+2%

Rotterdam

90

93

+3%

Groningen

83

90

+7%

Eindhoven

87

88

+0%



Over de Hotel Price Index (HPI)

De HPI is een terugkerend rapport over hotelprijzen op grote bestemmingen over de hele wereld die de veranderingen in de prijzen die reizigers daadwerkelijk voor hun accommodatie hebben betaald* in kaart brengt. Tevens biedt de HPI waardevolle inzichten in de oorzaken van deze veranderingen. Het rapport is gebaseerd op honderdduizenden boekingen op websites van Hotels.com over de hele wereld.


*Gemiddelde prijs betaald per nacht inclusief belasting en toeslagen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, prijzen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...