Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-02-2016

Sector steunt reddingsmaatschappij

Sector steunt reddingsmaatschappij
Vakantiepark De Krim op Texel heeft de Gouden Wimpel van de KNRM gewonnen. Het park werd door het publiek verkozen uit een lijst van tien door de KNRM genomineerde relaties. Ook kusthotels ondersteunen de reddingsmaatschappij en hebben daarvoor een stichting opgericht die alle donaties van de aangesloten hotels verzamelt en beschikbaar stelt voor de boothuizen van de KNRM. 


"Voor elke genomineerde geldt dat hij of zij in 2015 iets bijzonders heeft gedaan voor de KNRM. Wel beschouwd waren er dus uitsluitend winnaars”, aldus de KNRM. De Redding Maatschappij is afhankelijk van donaties en hecht om die reden veel belang aan goede relaties.


Bijzondere actie van De Krim

Vakantiepark De Krim heeft gewonnen om het park onder haar gasten elk jaar een groot aantal nieuwe donateurs voor de KNRM werft. Het feit dat het eerste jaar het park het donateurschap uit eigen zak betaald maakt het initiatief extra bijzonder. "Donateurs zijn enorm belangrijk voor het voortbestaan van de KNRM. Dat Vakantiepark De Krim die boodschap niet alleen uitdraagt, maar ook zelf in de buidel tast om de donateurwerfactie tot een succes te maken, is uniek”, zo stelt de KNRM. Saillant detail is dat de Gouden Wimpel met deze winnaar op Texel blijft: vorig jaar won Betsema Scheepsmotoren, eveneens van Texel.



Waarderingsprijs

De Gouden Wimpel is een jaarlijks terugkerende waarderingsprijs voor relaties van de KNRM, die zich in het voorbije jaar hebben onderscheiden. De prijs wordt toegekend door de KNRM zelf, met ondersteuning van Faber Vlaggen, de leverancier van de ‘normale’ KNRM-wimpel. De KNRM maakte de shortlist van genomineerden. Uiteindelijk bepaalde het publiek wie de Gouden Wimpel moest winnen. De Zilveren Wimpel ging naar Laura Borneman uit Hindeloopen, terwijl Hans Sterkenburg uit Egmond met de Bronzen Wimpel naar huis ging. Elke genomineerde ontving een oorkonde.


Ook hotels in actie

Steeds meer hotels langs de kust zamelen geld in voor het reddingwezen langs de Nederlandse kust. Speciaal daarvoor werd vrijdag 19 februari een speciaal fonds in het leven geroepen: het Fonds Palace Noordwijk, vernoemd naar de initiator. Tegelijkertijd sloot opnieuw een aantal kusthotels bij het initiatief aan, waaronder het gerenommeerde Grand Hotel Huis ter Duin.


"De formule is heel simpel”, glundert André Aaij, general manager van het Radisson Blu Palace Hotel en bedenker van de actie. "Wij vragen bij het uitchecken één euro voor de KNRM. Nagenoeg alle leisure gasten geven die graag. Niet in de laatste plaats omdat je de KNRM in ons hotel overal tegenkomt”. Daarmee zegt Aaij niets te veel. Waar je in het hotel ook kijkt, overal zie je grote foto’s van reddingboten en redders.


Navolging

"Bij ons is dat niet anders”, onderstreept Kees Kruyt van Hotel Noordzee uit Katwijk aan Zee, het eerste hotel dat navolging gaf aan de Noordwijker actie. Vorig jaar doneerde het familiehotel € 7.500,- aan de KNRM. "En de gasten vinden het prachtig”, aldus Kruyt. "Ze zijn aan de kust en vinden het logisch dat je daar gevraagd wordt iets voor het reddingwezen te doen”. Alle deelnemende hotels hebben op alle hotelkamers boeken liggen over de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. "Het moet geen platte collecte zijn”, stelt Aaij. "Het moet klóppen. Het totaalplaatje van uitingen in het hotel, het boek op de kamer en de euro bij vertrek voelt heel natuurlijk voor de gast. En dus doneren ze graag”.


Fonds

In het bijzijn van een notaris richtte de KNRM vrijdag het Fonds Palace Noordwijk op. "Alle donaties vanuit al die hotels gaan in dat fonds. En vanuit dat fonds bekostigt de KNRM, die als ongesubsidieerde organisatie geheel afhankelijk is van goede gevers, onderhoud, verbouwingen en inrichting van boothuizen. Zo zorgt de ene accommodatie voor de andere: het hotel onderhoudt het lokale boothuis”, aldus Edward Zwitser van de KNRM. "We hopen dat nog heel veel kusthotels zich bij dit initiatief zullen aansluiten”.




Link: https://www.knrm.nl/
Trefwoorden: watersport, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.