Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties
De VVV Zeeland rolt dit jaar een nieuwe digitale marketingstrategie uit waarbij veel meer wordt ingezet op transacties met de klant. Tegelijkertijd worden de de traditionele VVV winkels omgebouwd tot Inspiratiepunten. De eerste opent deze week in Domburg. Dat zei Stefan van Vooren, Operationeel Manager van VVV Zeeland gisteren op de regionale vakdag van Pleisureworld in het Omnium in Goes.


De Zeeuwse VVV wil het aantal gasten in de provincie verhogen, de bestedingen stimuleren en daarmee de werkgelegenheid in de sector vergroten. Gasten moeten in Zeeland meer beleven met als doel een hogere waardering van hun verblijf. Naast deze strategische doelen heeft de organisatie zich ook een aantal tactische doelen gesteld:

  • Versterken van het merk Zeeland

  • Versterken van de loyaliteit

  • Verhogen van het aantal transacties

  • Verbinden van het aanbod

De VVV wil Zeeland top-of-mind houden want ze willen nieuwe klanten aantrekken die ze beter gaan faciliteren binnen de customer yourney. "Hoe leren de de bezoeker echt kennen zodat deze een ambassadeur van Zeeland wordt”, vroeg Van Vooren zich af.



Direct boeken op de VVV-site

Centraal in deze strategie staat de site die nu al drie miljoen bezoekers per jaar trekt. Om gasten sneller en beter aan Zeeland te binden, wil de VVV inzetten op het genereren van transacties op de eigen site. Volgens Van Vooren moet de potentiële gast die door de VVV-site geïnspireerd wordt ook direct kunnen boeken. Met 1-op-1 marketingtechnieken krijgen gasten op de site en in nieuwsbrieven een op maat gemaakt aanbod gepresenteerd dat past bij hun interesse.


Surfgedrag bepaalt de content

In het derde kwartaal van 2016 gaat daarom de hele website op de schop. Die is nu nog te veel tekstgericht en weinig visueel. Grote vernieuwing is evenwel dat de content van de website wordt aangepast aan het surfgedrag van de gast. "Het surfgedrag bepaalt de content”, stelde Van Vooren. De nieuwe site wordt ook repsonsive waarmee deze zich automatisch aan het device aanpast. Ook de Ontdek Zeeland app wordt onder handen genomen en gaat meer aansluiten bij de website. De app wordt bovendien interactiever en gericht op transacties ter plaatse omdat de uitstraling en inhoud zich aanpast aan de locatie. "We willen mensen meer laten beleven als ze in Zeeland zijn”, zei Van Vooren. "Toeristen moeten met hun Zeeland-pas of smartphone het relevante aanbod kunnen inzien en boeken.”


Lage commissie

Nog dit jaar kun je via de VVV hotels en tickets voor attracties en evenementen boeken, de jaren daarop volgen bungalowparken, campings, restaurants en vervoer. De provisie is nog niet vastgesteld maar zal tussen de 6% en 7% liggen. Dat is een stuk lager dan commerciële aanbieders, bovendien is het voordeel dat de winst terugvloeit in de Zeeuwse marketing. Boekingen die via het VVV-systeem worden gedaan kunnen in de look and feel van het geboekte bedrijf worden afgehandeld.


VVV-Zeeland: Digitale Zeeland Experience from Studio Bilder on Vimeo.


Ambitieuze doelstellingen

VVV Zeeland loopt hiermee enigszins op de troepen vooruit en wil daardoor de aansluiting met de Zeeuwse ondernemers niet verliezen: "Het is een uitdaging om echt innovatief te zijn en dat inzicht terug te koppelen naar de ondernemers”, zei Van Vooren. Al deze plannen moeten resulteren in de volgende operationele resultaten:

  • Groei van websitebezoek van 3 miljoen naar 4 miljoen per jaar

  • In 2019 realiseren van 25.000 transacties via het digitale platform

  • Groei van 32.000 Facebookfans naar 100.000

  • Behaalde mediawaarde via 'earned' kanalen van 10 miljoen euro

  • 250 indoor en outdoor ZIDS-locaties (digitale infoschermen)

  • Groei van de positieve merkbekendheid van Zeeland met 0,5 punten op het thema recreatie en toerisme in het NBTC Regiomerkenonderzoek

Fysieke aanwezigheid blijft belangrijk

In de hele communicatie met de recreant en de toerist blijft in Zeeland een fysieke aanwezigheid van de VVV in het straatbeeld van belang. "De behoefte aan persoonlijk contact blijft groot en groeit nog steeds. In juli en augustus hadden we in onze 18 vestigingen nog bijna 300.000 bezoekers.” De VVV-winkels worden wel omgebouwd van informatie- naar inspiratiepunten. Het wordt minder winkel en meer omgeving en Zeeuws DNA. In de inspiratiepunten gaat 85% over de directe omgeving en de souvenirs verdwijnen. Die ombouw betekent meer dan alleen het vervangen van het interieur. Vooral voor de medewerkers is de omslag groot die daarvoor worden getraind. Zo moeten ze meer vragen aan de toerist en hun eigen kennis omzetten in unieke tipse die niet makkelijk online te vinden zijn.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, vvv, zeeland

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.