Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-02-2016

6 op de 10 Nederlanders uitgerust na korte vakantie

6 op de 10 Nederlanders uitgerust na korte vakantie

Ruim een derde (36,5%) ontspant zich al volledig zodra de reis naar de bestemming wordt gemaakt. Zes op de tien Nederlanders voelt zich uitgerust na een shortbreak vakantie. Dit blijkt uit het onderzoek van Center Parcs naar ervaringen rondom korte vakanties. Goed nieuws voor de branche, de Nederlander wil vaak weg om dat gevoel weer terug te brengen.


Vaker op een korte vakantie
Vergeleken met tien jaar geleden gaat 70 procent van de Nederlanders vaker op een korte vakantie. De werksituatie (36,6%) en gebrek aan vrije tijd (26,9%) zijn belangrijke stressfactoren waardoor er meer behoefte is om er even tussenuit te gaan. Bijna meer dan een derde van de Nederlanders wil dan ook het liefst drie tot vier keer per jaar weg.

De korte vakantie is in dit onderzoek bepaald als een lang weekend of een midweek. Een logische keuze vanuit opdrachtgever Center Parcs.

Waarom wil de consument een korte vakantie?
Men gaat graag op een shortbreak vakantie om twee duidelijke motieven blijkt uit dit onderzoek. Bijzonder is dat dit niet direct met een locatie of vakantiepark heeft te maken.
1) Tijd doorbrengen met dierbaren.
2) Weg uit de dagelijkse sfeer en tot rust komen.


Ontspanning tijdens verblijf
Hoewel voor sommigen de vakantierust al begint op weg naar de bestemming, ontspant bijna de helft van de Nederlanders pas eenmaal aangekomen op vakantie. Vakantiegangers vinden het belangrijk om tijdens een korte vakantie te ontspannen. Ook activiteiten voor kinderen en de mogelijkheid om van de natuur te genieten zijn belangrijke aspecten.

Welke activiteiten zijn goed voor de ontspanning?
Andres Neira de Back, Marketing Director van Center Parcs: "Al meer dan 45 jaar is Center Parcs marktleider op het gebied van korte vakanties in de natuur. Daarbij vinden we het belangrijk dat er voor iedereen wat te doen is. We merken dat onze klanten er echt even tussenuit zijn. Uit eten, wandelen en zwemmen zijn de meest ontspannende activiteiten voor Nederlandse vakantiegangers, blijkt uit het onderzoek.

Gevoel van rust blijft maximaal een week
Terwijl meer dan twintig procent van de vakantiegangers vol energie zit nadat men even is weg geweest, blijft het lastig om het ontspannen gevoel aan te houden. Uit ander onderzoek blijkt dat bij meer dan twee derde van de Nederlanders het gevoel van rust maximaal een week behouden blijft. "Drie weken op het strand bakken aan de Costa del Sol, een week wandelen en kamperen in de bergen of een lang weekendje weg: de effecten op gezondheid en welbevinden zijn vergelijkbaar en over het algemeen van korte duur”, aldus vakantieonderzoekster en auteur van ‘De kunst van het vakantievieren’, Dr. Jessica de Bloom.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    03/07/25
    Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
    Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
    03/07/25
    Exclusief voor leden
    Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
    De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
    03/07/25
    Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
    Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
    Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
    02/07/25
    Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
    Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Forse impact van btw-verhoging op logiessector
    De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Versnelling gebruik AI
    Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
    30/06/25
    Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
    De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.