Geplaatst op: 05-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag
Roy Beusker Fotografie
De BankGiro Loterij is de nieuwe partner van de Open Monumentendag. De loterij schenkt € 1,7 miljoen aan de stichting en redt daarmee het voortbestaan van dit populaire evenement. Het evenement dreigde te verdwijnen omdat per 2016 de vaste financier wegviel. De Open Monumentendagen trekken jaarlijks ongeveer 1 miljoen bezoekers. Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en kreeg ruim € 700 duizend voor de Canon van Nederland.


Stichting Open Monumentendag ontvangt 1,7 miljoen euro van de BankGiro Loterij, verspreid over een periode van vijf jaar. De toekenning van de BankGiro Loterij maakt het mogelijk de bestaande Open Monumentendag te verbreden en te verdiepen, waardoor Nederlanders het hele jaar door kunnen genieten van alle soorten erfgoed in ons land.


Ruim € 700 duizend voor Openluchtmuseum

Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en ontving € 707.905 van BankGiro Loterij, waarvan € 207.905 uit de verkoop van ‘geoormerkte’ loten. Met deze bijdrage realiseert het Openluchtmuseum onder meer de presentaties van de canonvensters Karel de Grote, De Stijl, Willem Drees en Kinderarbeid (op het land) uit de Canon van Nederland. Vanaf de meivakantie 2016 zijn deze exposities open voor publiek.


Canon van Nederland

Het Openluchtmuseum werkt met het Rijksmuseum aan de presentatie van de Canon van Nederland in Arnhem die in 2017 zal worden geopend. Een prikkelende expositie in het Entreegebouw verbindt de geschiedenis van Nederland met ons dagelijks leven en dat van onze voorouders. Met een digitale polsband (RFID) stellen bezoekers zelf een digitaal paspoort samen. Met interactieve games in de tentoonstelling en het museumpark verbinden ze hun eigen leven met de geschiedenis en gaan ze verder op onderzoek uit; in het museumpark, online, of elders in het land. Daarnaast worden vanaf 2014 jaarlijks enkele onderwerpen - vensters - uit de Canon van Nederland gepresenteerd in de historische gebouwen in het museumpark.


Impact van Open Monumentendag vergroten

Stichting Open Monumentendag wil samen met een breed scala aan erfgoedorganisaties deze grote potentie van het tweedaagse evenement benutten om Nederland nog meer beleving te geven als het gaat om hún culturele erfgoed. Door een verdere uitbreiding van de openstelling van monumenten, het organiseren van verrassende activiteiten én een verbeterde communicatie en marketing van het evenement, wordt de impact van de Open Monumentendag vergroot.


Samen met 300 lokale en regionale comités

De landelijke Stichting Open Monumentendag, die verantwoordelijk is voor de landelijke coördinatie van de Open Monumentendag, doet dit samen met circa 300 comités en vele vrijwilligers in het hele land. Met een bezoekersaantal van rond het miljoen is de Open Monumentendag een van de grootste culturele evenementen van Nederland. Met de toezegging van het bedrag van de BankGiro Loterij is de stichting in staat het evenement ook de komende jaren landelijk te organiseren, samen met het Nationaal Restauratiefonds en andere fondsen (Fonds voor Cultuurparticipatie, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBfonds, Mondriaan Fonds), met provincies, en dit jaar ook met een extra bijdrage van het Ministerie van OCW (via het Fonds voor Cultuurparticipatie). Van het bedrag wordt niet alleen de Open Monumentendag georganiseerd maar ook regionale monumentendagen.


Recordbedrag verdeeld

De BankGiro Loterij heeft dit jaar een recordbedrag van ruim € 62,8 miljoen verdeeld over 69 culturele organisaties. Het gaat hierbij om zowel vaste jaarlijkse bijdragen als eenmalige schenkingen. Van ieder verkocht lot gaat de helft rechtstreeks naar deze organisaties.

Trefwoorden: cultuur, monumenten, evenementen

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...