Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-01-2016

Provincie Limburg investeert 12 miljoen euro in toeristisch ondernemerschap

Provincie Limburg investeert 12 miljoen euro in toeristisch ondernemerschap
Arseniy Krasnevsky / Shutterstock.com
Via een investeringsprogramma krijgt het toeristisch ondernemerschap in Limburg de komende jaren een impuls van 12 miljoen euro. Samen met ondernemers, kennisinstellingen en brancheorganisaties zet de provincie Limburg in op scholing, innovatie en nieuwe digitale marketingconcepten. De investeringen moeten meer toeristen en bezoekers naar Limburg lokken en bijdragen aan werkgelegenheid en meer bestedingen. Het investeringsprogramma wordt in maart in Provinciale Staten behandeld.


"Het toerisme in Limburg staat als een huis en ook de internationale waardering groeit. Kijk bijvoorbeeld naar de recente nominatie van Parkstad als kanshebber op de beste toerismebestemming ter wereld”, zegt gedeputeerde Eric Geurts met onder meer toerisme & recreatie in portefeuille. "Jaarlijks verwelkomen we bijna drie miljoen verblijfsbezoekers en worden tien miljoen overnachtingen geboekt. Maar aan die kwaliteit moeten we blijven werken en moeten we inspelen op nieuwe ontwikkelingen met groeikansen.”


De toeristische sector in Limburg is goed voor 37.000 banen. Om verder te groeien is krachtig ondernemerschap in de sector cruciaal. Nu de economie weer aantrekt zijn meer goed opgeleide arbeidskrachten nodig. Eric Geurts: "Wij hebben in Limburg een aantal goede opleidingen op zowel HBO als MBO-niveau. De slag om de bezoeker gaat onverminderd door. Het is nu noodzakelijk om de krachten te bundelen en meer samen te werken.” De Provincie zet met het investeringsprogramma ‘In Limburg beleven we meer’ dan ook in op drie sporen.


1 Versterken van ondernemerschap

Ondernemers kunnen samen met opleidingscentra leer-werktrajecten opzetten, stages regelen en bijscholing verzorgen. De toerist wil meer beleving, entertainment en unieke ervaringen en dat vraagt om nieuw ondernemerschap. Kennis over specifieke doelgroepen en leefstijlen van toeristen is daarbij essentieel. Zeker in de verblijfsrecreatie is er de komende jaren een kwaliteitsslag nodig om vitaal en aantrekkelijk te blijven. Samen met gemeenten, brancheorganisaties en ondernemers wordt hiervoor een uitvoeringsstrategie ontwikkeld om ook in de toekomst de voor Limburg belangrijke verblijfsrecreatie concurrerend te houden. Voor het versterken van ondernemerschap is de komende jaren 2,0 miljoen euro beschikbaar.


2 Versterken van Limburgse kracht en infrastructuur

De provincie investeert in een aantal belangrijke projecten in Limburg met (grensoverschrijdende) partners. Investeringen in deze zogeheten ‘hefboomprojecten’ lokken weer nieuwe investeringen uit. Een voorbeeld is de doorontwikkeling van het Nautisch Programma van Eisen voor de Maasplassen met het actieplan Waterrecreatie Midden en Noord-Limburg. Hiervoor wordt 3,3 miljoen euro uitgetrokken. Investeringen die op basis van ervaringen van de afgelopen jaren nieuw ondernemerschap en nieuwe investeringen uitlokken van een factor drie keer zo veel. Maar ook kleinere projecten zoals investeringen in de toeristische infrastructuur zoals de euregionale routes d’Artagnan, de internationale Maasfietsroute en de Liberation route verbinden Limburg. Ook met onze buurlanden. In totaal is er voor deze investeringslijn 6 miljoen euro beschikbaar.


3 Versterken van één Limburg

Verder hecht de provincie aan het versterken van de promotie van Limburg, zowel in binnen- als buitenland. Alleen al in de omliggende euregio gaat het om een gebied met ruim 6 miljoen inwoners, 9 miljard euro aan omzet en ruim 100 miljoen bezoekers per jaar. Voor Limburg biedt deze grensoverschrijdende markt dus veel potentiële nieuwe bezoekers. Eric Geurts: "We werken nauw samen met onze buurregio’s en hebben daarbij ook wat te bieden. We zijn recent uitgeroepen tot de meest gastvrije provincie. Dat zorgt ervoor dat de mensen op bezoek blijven komen.” Voor marketing, promotie streekproducten en evenementen is 3,5 miljoen euro gereserveerd en voor kennisdeling, proces- en lobbyactiviteiten nog eens 0,5 miljoen euro.


Partnerships zijn cruciaal

De provincie Limburg maakt deze ambitie niet waar zonder de ondernemers, bracheorganisaties, gemeenten en kennisinstellingen. Voor een zo optimaal mogelijke samenwerking dient daarom bij nieuwe projecten draagvlak in de regio te zijn en financiert de Provincie voor maximaal vijftig procent van de investering. De specifieke voorwaarden worden nog nader uitgewerkt.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, overheidsbeleid, toerisme, recreatie, provincies, limburg

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.