Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-01-2016

NHTV ontwikkelt betere berekening regionaal-economische impact toerisme

NHTV ontwikkelt betere berekening regionaal-economische impact toerisme

De economische impact van toerisme is een belangrijk onderwerp, voor zowel beleidsmakers als ondernemers. Beleidsmakers willen vaak weten hoeveel geld toeristen in een regio uitgeven en wat dit betekent voor de toegevoegde waarde en werkgelegenheid. Voor ondernemers is het van belang om de impact goed en betrouwbaar te kunnen presenteren. Jeroen Klijs heeft in zijn promotieonderzoek gekeken naar manieren om de berekening van de regionaal-economische impact van toerisme te verbeteren. Het doel was beter bruikbare en meer realistische uitkomsten, zonder dat dit de berekeningen onnodig complex en data-intensief maakt.


Het input-output model; voordelen en nadelen

De verbetering is nagestreefd door het vergelijken van bestaande economische rekenmodellen en de doorontwikkeling van het Input-Output (IO) model. Dit IO-model, dat vaak wordt vaak gezien als beste optie voor impactmetingen, begint met bestedingen van toeristen en recreanten in een regio. Dat geld komt op allerlei plekken de economie binnen, bijvoorbeeld in een restaurant, hotel of de trein. Maar dat geld blijft daar niet, dat gaat ook weer naar andere sectoren. Zo koopt een restaurant producten in bij de landbouw, groothandel of industrie. Het IO-model laat al die relaties zien. Waar het geld binnenkomt en waar het naar toe gaat. Het model brengt dus niet alleen de impact in de toeristische sector in kaart, maar ook voor alle sectoren die daar achter hangen.


Voordelen van het IO-model zijn dat de datavereisten relatief beperkt zijn en de uitkomsten van een hoog detailniveau en vergelijkbaar. Ook is het model (relatief) eenvoudig. Het model heeft echter ook een aantal nadelen, zoals de sterke veronderstellingen waarop het gebaseerd is. Een van die veronderstellingen is dat als een hotel twee maal zoveel gasten krijgt, ze ook twee maal zoveel uitgeven aan personeel, inkoop en alle andere zaken. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Een vergroting van de afzet maakt het vaak mogelijk personeel efficiënter in te zetten. Daar zit een zekere productiviteitswinst in.


Realistischer rekenmodel

Het proefschrift bespreekt onder meer de ontwikkeling van een ‘niet-lineair’ IO-model. Dit nieuwe model biedt aanzienlijk meer realisme. Bovengenoemde productiviteitswinst wordt meegenomen en het model houdt daarnaast ook rekening met schaarste, prijsveranderingen en de gevolgen die dit alles heeft voor inkoopbeslissingen van ondernemingen. Het model benadert daardoor in potentie beter de werkelijkheid. Ook biedt het meer flexibiliteit. In het ‘traditionele’ IO-model kon je alleen meer of minder bestedingen stoppen. In het nieuwe model heb je veel meer mogelijkheden om aan de knoppen te draaien.


Daarmee creëert dit onderzoek meer mogelijkheden om de regionale economische impacts van toerisme te berekenen. Een realistische en goed onderbouwde berekening van die impacts is een overtuigend argument en uiteindelijk in ieders belang. Hoewel het onderzoek is uitgevoerd binnen een context van toerisme is het ook toepasbaar binnen impactstudies in andere domeinen. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in infrastructuur of de impact van (toegenomen of afgenomen) vraag naar de producten van andere bedrijfstakken.


Reacties onderzoek

Diana Korteweg Maris, projectmanager van het Kenniscentrum Kusttoerisme, is zeer ingenomen met het uiteindelijke resultaat: "Het model is bij uitstek geschikt om veranderingen in de markt in beeld te brengen. Voor nieuwe ontwikkelingen kunnen we goed aangeven wat deze toevoegen aan de regionale economie. Maar we kunnen met het model ook uitstekend de huidige economische waarde in beeld brengen. Zo hebben we inmiddels voor twee provincies, Noord-Brabant en Zeeland, de economische waarde van toerisme en recreatie in kaart gebracht. Voor initiatiefnemers van nieuwe projecten is het model van belang om impacts op bestedingen en werkgelegenheid goed en betrouwbaar te presenteren. We hebben meegemaakt dat een project in eerste instantie met scepsis werd ontvangen, maar de rode loper werd uitgelegd nadat de regionale impacts duidelijk werden.”


Jeroen Klijs is als onderzoek / docent verbonden aan NHTV Breda, Academy for Tourism waar hij doceert in de professionele en academische onderwijsprogramma’s. Zijn promotietraject heeft plaatsgevonden bij Wageningen University

Trefwoorden: economische betekenis, input output model, onderzoeksmethoden

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...