Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

Iets meer bezoekers voor Vakantiebeurs

De Vakantiebeurs is de afgelopen week door 121.593 mensen bezocht, dat zijn er iets meer als in 2015 toen de beurs 117.063 bezoekers trok. Bezoekers waren met name geïnteresseerd in informatie over Europa (68%), Nederland (24%) en een bestemming buiten Europa (61%). De top-5 populairste bestemmingen binnen Europa zijn Spanje (36%), Italië (35%), Frankrijk (30%), Duitsland en Portugal (25%) en Oostenrijk en Zwitserland (21%).


Als het gaat om de meest populaire werelddelen buiten Europa dan kiest men voor Azië (39%), Noord-Amerika (28%), Midden- en Zuid-Amerika (26%) en Australië en Nieuw Zeeland (24%). Gemiddeld verwacht de bezoeker van de Vakantiebeurs in 2016, 3.376 euro per persoon per jaar uit te geven aan de vakanties. Dat is een stuk meer als in 2015 toen bezoekers verwachtten 3.100 uit te gaan geven. Bezoekers aan de Vakantiebeurs besteden relatief veel aan vakanties, een gemiddelde Nederlandse vakantieganger besteedt 1.232 euro per jaar aan vakanties.


Nederland nauwelijks aanwezig

Opvallend in dit onderzoek is de relatief grote belangstelling van de bezoekers voor een vakantie in Nederland (24%), afgezet tegen de minimale aanwezigheid van Nederlandse bestemmingen.


Bucket list

Noorwegen en IJsland staan met stip bovenaan op de bucket list als het gaat om Europese landen die men ooit nog heel graag wil bezoeken. Deze landen worden gevolgd door Italië, Kroatië, Oostenrijk en Portugal/Griekenland. Buiten Europa staan de Verenigde Staten op nummer 1 van de bucket list. Achtereenvolgens noemt men Nieuw Zeeland, Australië, Zuid-Afrika en Peru.


Gebruik van internet en wifi

Uit onderzoek onder de bezoekers van de Vakantiebeurs blijkt dat vakantiegangers bijna niet meer met het thuisfront bellen om te laten weten dat ze veilig zijn aangekomen. Appen staat op nummer 1 met 55%. 1 op de 5 vakantiegangers skyped of facetimed regelmatig met het thuisfront. Bijna de helft (48%) van de vakantiegangers moest betalen voor wifi op de bestemming. 63% van de ondervraagden deelt foto’s met vrienden om te laten zien hoe mooi of indrukwekkend de bestemming is.


Alleen op vakantie

Op het Vakantiebeurs Goes solo paviljoen konden reismaatjes elkaar alvast ontmoeten en samen een culinaire wandeling ondernemen. Dat de groep alleenreizenden groter wordt blijkt ook uit onderzoek onder de bezoekers. Meer dan de helft is minimaal 1 keer alleen op reis geweest. 41% hiervan had destijds een partner en koos er bewust voor om alleen op reis te gaan. De top 3 redenen om alleen op reis te gaan zijn de vrijheid, nieuwe ervaringen opdoen en het makkelijker nieuwe vrienden maken. 1 op de 5 denkt dat ze meer tot rust komen als ze alleen op vakantie gaan dan wanneer ze met hun partner gaan. Opvallend is dat een kwart van de vakantiegangers eigenlijk liever alleen op vakantie gaat. Meer dan de helft van die groep zou dan hele andere dingen ondernemen op vakantie. Ze zouden zelfs kiezen voor een ander type vakantie.


Vakantiebeurs 2017

De volgende editie van de Vakantiebeurs vindt plaats van dinsdag 10 tot en met zondag 15 januari 2017.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, beurzen, vakantiebeurs

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.