Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-01-2016

City Marketing Lelystad zet in op burgertrots en natuur

City Marketing Lelystad zet in op burgertrots en natuur
Foto Jasper Pluim – City Marketing Lelystad
Lelystad trekt dit jaar € 580.000,- uit voor citymarketing en zet in op acties die de burgertrots versterken en algemene marketingcampagnes gericht op natuur.


In 2015 heeft City Marketing Lelystad een evaluatie geschreven gebaseerd op citymarketing in het land, activiteiten, het imago van Lelystad en de feed back van partners over de afgelopen 4 jaar. De uitkomsten waren positief. Partners geven City Marketing Lelystad gemiddeld een 7,8 en de gekozen strategie is in lijn met de resultaten van de desk research.


Meer focus

Het aanbrengen van meer focus en concentreren op bezoekers van buiten Flevoland heeft de aandacht, hierin is verbetering mogelijk. De focus richt zich sinds 2015 op toerisme. Vanaf 2016 is dat nog specifieker op natuur binnen toerisme waarmee meer merkbeleving rondom Lelystad wordt gecreëerd. Daarnaast worden de doelstellingen zoals vastgesteld in 2015 worden voortgezet in 2016. Dit betekent dat de focus ligt op toerisme, de kernwaarden van Lelystad en het creëren van een breed draagvlak. Het college van Lelystad is met dit jaarplan akkoord gegaan en trekt €580.000 uit voor het op de kaart zetten van Lelystad.


"Met het voorzichtig herstel van de economie en de woningmarkt wordt het des te belangrijker dat men weet dat het in Lelystad goed wonen en werken is. De evaluatie en het imago onderzoek laat zien dat we daarvoor twee sporen moeten (blijven) bewandelen: het gebruik maken van onze eigen inwoners als ambassadeurs van de stad en het actief promoten van onze kwaliteiten buiten de stad. Met dit jaarplan geeft City Marketing Lelystad opnieuw effectief invulling aan die opdracht. Maar dat we met elkaar nog veel werk te verzetten hebben is zeker ook waar"


Jop Fackeldey, wethouder citymarketing


Natuur gebruiken om merkbeleving te versterken

In 2015 is City Marketing Lelystad gestart met de focus te leggen op toerisme. Deze lijn wordt in 2016 doorgezet en verstevigd. Waar dit in 2015 vooral zichtbaar was in inzet en ondersteuning, is er in 2016 een verschuiving in het budget, van evenementen naar toerisme en algemene marketing. Met dit budget wordt een campagne uitgezet waarin natuur wordt gebruikt om de merkbeleving van Lelystad te verstevigen. Deze campagne neemt een groot gedeelte van het algemene marketing budget in. Verder is er net als in 2015 aandacht voor het concept ‘Dagje Lelystad’ waarin de samenwerking wordt gezocht met toeristische partners. Naast de activiteiten die worden gericht op bezoekers van buiten Flevoland kwam uit het onderzoek Beeld van Lelystad naar voren dat er ook nog ingezet moet worden op burgertrots. Dit wordt in 2016 voornamelijk gedaan met lowbudget acties en de twee evenementen LelySTART en Lelystad geeft licht. Hier wordt op ingezet omdat dit bij uitstek evenementen voor de eigen inwoners zijn. City Marketing Lelystad vindt het belangrijk minstens twee keer per jaar iets groots voor de eigen inwoners te doen. Zij zijn immers de belangrijkste ambassadeurs van onze stad.


Nieuw campagnebeeld

In 2015 is besloten dat Lelystad Airport zich gefaseerd ontwikkelt tot twin-airport van Schiphol. Mede door dit besluit heeft City Marketing Lelystad een nieuw campagnebeeld ontwikkeld. Dit beeld is in verschillende uitvoeringen inzetbaar en wordt voornamelijk gebruikt voor de zakelijke markt. Het beeld zal veelal worden ingezet door de afdeling Economische Zaken van gemeente Lelystad (EZ). Een ander belangrijk project binnen domein Werken is de ‘Lelypas’. Inmiddels is de ‘Lelypas’ een stichting met een medewerker die 10 uur per week actief is. Deze stichting is volledig autonoom maar wordt op een aantal vlakken ondersteund door City Marketing Lelystad. In 2016 wordt deze ondersteuning afgebouwd waardoor de stichting nog zelfstandiger functioneert.


Social media inzetten om meer inwoners te trekken

Door de bezuinigingen die in 2015 zijn doorgevoerd en vanwege de crisis in de woningmarkt, is het budget voor het domein Wonen beperkt tot slechts enkele activiteiten. Er worden voornamelijk uren ingezet en de out of pocket kosten zijn beperkt tot de deelname aan de Provada. Binnen het domein Wonen wordt nauw samengewerkt met gemeente Lelystad, die hierin leading is. In 2015 is een enorme groei gerealiseerd op de website woneninlelystad.nl nieuw venster door het afwisselend adverteren op de actieve Facebook van Lelystad en het inzetten van een adwords campagne. City Marketing Lelystad wil deze strategie doorzetting in 2016, afhankelijk van de financiële keuzes van gemeente Lelystad aan de hand van hun strategisch marketingplan voor Wonen.

Link: http://www.citymarketinglelystad.nl/
Topics:Marketing
Trefwoorden: citymarketing, flevoland

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.