Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-12-2015

Topjaar voor grotere musea

Topjaar voor grotere musea
Popova Valeriya / Shutterstock.com
Voor de grotere Nederlandse musea was 2015 een goed jaar. Het aantal bezoekers groeide met 7,2%. Dat blijkt uit een onderzoek van de regionale omroepen en de NOS. Die groei is evenwel lager dan de afgelopen jaren toen tussen 2011 en 2014 het aantal bezoekers met gemiddeld 9,3% per jaar steeg.

Met 8,5 miljoen bezoekers voert Noord-Holland de lijst aan, gevolgd door Zuid-Holland met 3,9 miljoen bezoekers. Utrecht volgt op een derde positie met 1,6 miljoen bezoekers. Van alle 45 musea met meer dan 100.000 bezoekers konden er 23 een duidelijke toename noteren. Vijftien musea zagen substantieel minder bezoekers.

Groeiers en dalers
Het Van Gogh Museum deed het in Amsterdam verhoudingsgewijs het best met 17,8% meer bezoekers. Het museum profiteerde van de heropening van de tentoonstellingsvleugel en de expositie Munch - Van Gogh. De grootste groeier is het Haagse Gemeentemuseum dat met een expositie van schilderijen van Mark Rothko  50 procent meer bezoekers dan in 2014 wist te trekken. Het Rijksmuseum was met 2,35 miljoen bezoekers het best bezochte museum van Nederland maar trok toch 6% minder belangstelling.

Buiten de top vijftien waren er ook flinke winnaars onder de grotere musea: het Allard Piersonmuseum in Amsterdam profiteerde onder meer van het pop-upmuseum van De Wereld Draait Door en groeide met 50 procent. Het Singer Museum in Laren verwelkomde 35 procent meer bezoekers.

Figuur 1: Museumbezoek in 2015 naar provincie



Trefwoorden: cultuur, musea, bezoekers

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    13/08/25
    Exclusief voor leden
    Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
    ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
    13/08/25
    Exclusief voor leden
    Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
    Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
    13/08/25
    IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
    Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
    Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
    11/08/25
    Exclusief voor leden
    Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
    Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
    11/08/25
    Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
    Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
    11/08/25
    Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
    Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
    06/08/25
    Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
    In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

    ||| Agenda |||

    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    03/09/25 t/m 07-09-25
    03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
    In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
    11/09/25
    11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
    Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
    01/10/25
    01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
    Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...