Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Drie genomineerden voor eerste Family Entertainment Center Award

Drie genomineerden voor eerste Family Entertainment Center Award

Drie bedrijven zijn genomineerd voor de eerste Family Entertainment Center Award. Family Entertainment Centers zijn een opkomend fenomeen op de Nederlandse markt, die ontstaan door het clusteren van deelattracties. Om deze nieuwe sector een impuls te geven heeft Pleisureworld een Award in het leven geroepen. Drie bedrijven, uit een voorselectie van 13, zijn genomineerd voor de finale: De Avontuurfabriek, De Voltage en Speelboerderij Hullie. De winnaar wordt bekend gemaakt op 8 december tijdens de Leisure business Days in Venray.


Wat is een F.E.C.?

Het fenomeen Family Entertainment Center (F.E.C.) is op de Amerikaanse en Britse markt al langer bekend. In feite is het een clustering van activiteiten die voorheen als stand-alone werden aangeboden (bijvoorbeeld bowling, softplay, midgetgolf, karten…), gecombineerd met een foodconcept. Idealiter vormen de samenwerkende attracties één totaalconcept dat door zoveel mogelijk verschillende doelgroepen toegankelijk is. (jong, oud, families, zakelijk..) Een F.E.C. is voor een groot deel cultuurbepaald. Zo ligt er in de VS een sterke nadruk op gokspelletjes. Op de Nederlandse markt ontwikkelen F.E.C.’s zich vaak vanuit een bestaande stand-alone attractie. De variatie aan bedrijven is daardoor bijzonder breed.


Beoordeling

Het was voor de jury nog een lastige klus om zeer uiteenlopende bedrijven met elkaar te vergelijken. Voor de beoordeling is gebruik gemaakt van de lijst met succesfactoren voor een F.E.C die in de nieuwe publicatie van Pleisureworld wordt genoemd. Onderdelen daarin zijn:

  • Voldoet het bedrijf aan de definitie van een F.E.C. (geen kermis, pretpark.)
  • Is het bedrijf leuk en geschikt voor meerdere doelgroepen
  • Hoe is de sfeerbeleving
  • Hoeveel verschillende activiteiten worden er aangeboden
  • Klopt het commerciële concept (verdienmodel, kosten.)
  • Vormen de diverse activiteiten een eenheid

De winnaar wordt bekend gemaakt op 8 december om 17:00 in het Pleisureworld Netwerkpaviljoen tijdens de Leisure business Days in Venray.



Trefwoorden: attractieparken, familiy entertainment centers

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...