Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote buitenlandse belangstelling voor tentoonstelling Jheronimus Bosch

Grote buitenlandse belangstelling voor tentoonstelling Jheronimus Bosch
Burgemeester Ton Rombouts neemt zijn entreebewijs in ontvangst van Charles de Mooij, directeur van Het Noordbrabants Museum en Ad ’s-Gravesande, intendant Stichting Jheronimus Bosch 500. Foto: Marc Bolsius
In Den Bosch verwachten ze veel van de grote overzichtstentoonstelling van Jheronimus Bosch die volgend jaar te zien is in het Noordbrants Museum. Er kunnen daarom nu al kaarten worden verkocht voor de tentoonstelling die op 13 februari opent. Die kaarten zijn op een bepaald tijdslot geldig om het aantal bezoekers goed te kunnen reguleren. Het museum krijgt nu al veel verzoeken voor kaarten uit het buitenland.


Met de lancering van tickets.hnbm.nl is gisteren de online kaartverkoop van ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’ formeel van start. Deze overzichtstentoonstelling is van 13 februari tot en met 8 mei 2016 te zien in Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch. Door vooraf online tickets te kopen, verzekeren bezoekers zich van toegang tot de tentoonstelling op een door hen gewenste dag en tijdstip. Met een symbolische handeling gaf Ton Rombouts, burgemeester van ’s-Hertogenbosch,  een feestelijk startschot aan de online kaartverkoop.



Grote belangstelling uit buitenland

Met de lancering van de online ticketshop komt het museum tegemoet aan de nu al grote belangstelling uit binnen- en buitenland. "Niet alleen liefhebbers uit Nederland en de buurlanden, maar zelfs uit Australië, Brazilië en de Verenigde Staten hebben al contact met ons opgenomen omdat ze hun bezoek aan de tentoonstelling en de stad aan het plannen zijn. Je wilt natuurlijk niet vanuit Sydney afreizen en dan aan de kassa achter het net vissen,” aldus Charles de Mooij, directeur van Het Noordbrabants Museum. In de internationale pers is al veel aandacht aan de tentoonstelling besteed, zo schreef de Britse krant The Guardian: "Dutch museum achieves the impossible with new Hieronymus Bosch show.”


Time slots

Om een aangenaam bezoek te bevorderen, gelden zogenaamde time slots. Hiermee wordt het aantal personen dat de tentoonstelling tegelijkertijd bezoekt zoveel mogelijk gereguleerd. Eenmaal in de tentoonstelling kunnen de bezoekers zo lang blijven indien gewenst. Vanaf de opening van de tentoonstelling is het naast de online kaartverkoop ook mogelijk om aan de kassa de nog beschikbare tickets te kopen voor de dag zelf.


Over de tentoonstelling

De tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’ vormt een ongeëvenaard eerbetoon aan de belangrijkste middeleeuwse kunstenaar die Nederland heeft gekend. Eenmalig keert het leeuwendeel van zijn oeuvre terug naar ’s-Hertogenbosch, de stad waar hij als Jheronimus van Aken werd geboren, waar hij zijn meesterwerken schilderde en waaraan hij zijn artiestennaam Bosch ontleende. De tentoonstelling is het hoogtepunt van het Nationaal Evenementenjaar Jheronimus Bosch 500 dat in 2016 wordt gevierd, naar aanleiding van het 500ste sterfjaar van de kunstenaar.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, tentoonstellingen

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...