Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europa-Park introduceert achtbaanride met VR-brillen

Europa-Park introduceert achtbaanride met VR-brillen
Europa-Park heeft de oude achtbaan de Alpenexpress in het Oostenrijkse themagebied helemaal opgepimpt met VR-technologie. De bezoekers krijgen een virtual reality bril op waardoor ze de rit nog veel intenser beleven. Het is de ontwikkelaars van Mack Rides gelukt om de VR-headsets perfect te synchroniseren met de echte achtbaan.


De afgelopen maanden heeft Europa-Park testen gedaan waarbij men een achtbaanrit combineert met virtual reality. Tijdens zo'n zogeheten VR-ride zorgt de film die aan de binnenzijde van de virtual reality-bril te zien is, dat de rijder zich in een andere wereld waant, terwijl men gelijktijdig onderhevig is aan G-krachten, wind en de bewegingen van de rijdende achtbaan. De test is succesvol verlopen en Europa-Park-bezoekers zullen daarom een van de achtbanen voortaan nog intenser kunnen beleven. Dit kan voor het eerst tijdens de komende winteropenstelling die plaatsvindt van 28 november tot en met 10 januari.


EU-commissaris Oettinger en Roland Mack van Europa-Park


Nieuwste producten eerst in Europa-Park

Europa-Park, onlangs voor de tweede keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld, is in 1975 ontstaan als showroom voor moederbedrijf Mack Rides, een van de grootste achtbaanbouwers ter wereld. De nieuwste producten van Mack Rides worden altijd het eerst gepresenteerd in het 'eigen' Europa-Park, waar naast de meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar ook vele vertegenwoordigers van andere parken komen om de nieuwigheden te bekijken en wellicht aan te schaffen.


Complete ritbeleving

Dit jaar presenteert Europa-Park opnieuw een wereldprimeur: een virtuele achtbaanrit. De oudste baan van het park, de Alpenexpress in het Oostenrijkse themagebied, kent dankzij deze nieuwe techniek een compleet nieuwe ritbeleving. Het is de ontwikkelaars gelukt om de VR-headsets perfect te synchroniseren met de echte achtbaan. Sensoren in de baan zorgen ervoor dat de film die aan de binnenkant van de bril getoond wordt, zich perfect aanpast aan de snelheid en positie van de achtbaantrein. Daardoor wanen de bezoekers zich in een op hol geslagen mijnkarretje en vliegen op de rug van een draak mee. In de toekomst kunnen ook andere 3D-werelden aangeboden worden en zou ook de intensiteit per rijder kunnen verschillen.


Samenwerking tussen Samsung, Mack Media en VR Coaster

Dit innovatieve product is ontwikkeld door het in 1780 opgerichte Mack Rides in samenwerking met Samsung, Mack Media en VR Coaster. Het zal de komende dagen gepresenteerd worden op de grootste attractieparkbeurs ter wereld in Orlando. De EU-minister voor digitale economie en samenleving, Günther H. Oettinger heeft de Alpenexpress VR-ride al mogen beleven en is overtuigd van het succes van de techniek. De 93-jarige Willi Mack, oud-medewerker van Mack Rides was onlangs de oudste VR-testrijder. Hij behoort tot de zesde generatie van de Mack-familie en genoot zichtbaar van de nieuwe techniek: "Ik ben er trots op om te zien hoe de generaties na mij Mack Rides verder ontwikkeld hebben".


Europa-Park

Europa-Park is dit winterseizoen geopend van 28 november tot en met 10 januari 2016 (m.u.v. 24 en 25 december), dagelijks van 11.00 tot 19.00 uur. De toegangsprijs bedraagt voor volwassenen 36,50 Euro, kinderen van 4 tot en met 11 jaar betalen 31 Euro. De nieuwe Nederlandstalige brochure is gratis en eenvoudig aan te vragen via www.europapark.de/aanvraag. Meer informatie is te vinden op www.europapark.de/nl

Trefwoorden: attractieparken, nieuwe technologien, virtual reality

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...