Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zakelijke gast goed voor twee vijfde van de ruim 16 miljoen hotelovernachtingen

Zakelijke gast goed voor twee vijfde van de ruim 16 miljoen hotelovernachtingen

Van de 40 miljoen overnachtingen die toeristen in 2014 in Nederlandse hotels doorbrachten hadden ruim 16 miljoen nachten een zakelijke achtergrond. Daarmee zijn zakelijke toeristen verantwoordelijk voor twee van de vijf overnachtingen in Nederlandse hotels. Dat blijkt uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 van NRIT Media, CBS, NBTC Holland Marketing en CELTH.


Het aantal nachten dat binnen en buitenlandse zakelijke toeristen in Nederlandse hotels doorbrachten is vorig jaar met 3,1 procent gegroeid ten opzichte van 2013. In het eerste half jaar van 2015 zette die groei door en nam het aantal zakelijke overnachtingen met 2,8 procent toe.


Meeste zakenreizigers uit VK, VS en Duitsland

De meeste buitenlandse zakenreizigers die in hotels verbleven kwamen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. Van de toeristen die uit China, Italië en Japan kwamen, was meer dan 45 procent zakenreiziger.



Zakelijk toerisme geeft meer uit

Zakenreizigers geven meer geld uit aan hun reis dan vakantiegangers. Zo besteedde in 2013 een Nederlandse zakenreiziger die in Nederland verbleef gemiddeld 350 euro per persoon per zakenreis. Een Nederlandse vakantieganger gaf in 2014 in eigen land gemiddeld zo’n 166 euro per persoon per vakantie uit. Buitenlandse zakenreizigers geven het meest uit. Zij besteedden vorig jaar gemiddeld 1.035 euro per persoon per trip, terwijl buitenlandse vakantiegangers gemiddeld 600 euro per persoon uitgaven. Zakenreizigers geven vooral meer uit aan hun reis en verblijf dan recreatieve toeristen. Het grootste deel van de zakelijke overnachtingen wordt doorgebracht in hotels van het duurdere segment. Van alle zakelijke overnachtingen wordt 87 procent doorgebracht in 3, 4 of 5 sterren hotels, bij de niet-zakelijke reizigers is dit 76 procent.


Meeste zakelijke overnachtingen in Noord-Holland

De meeste zakelijke overnachtingen (6,9 miljoen) vonden vorig jaar plaats in Noord-Holland. Dat is 42 procent van alle zakelijke overnachtingen in Nederlandse hotels. Amsterdam speelt daarbij een belangrijke rol. Daar werden 28 procent van alle Nederlandse zakelijke overnachtingen doorgebracht. De minste zakelijke overnachtingen werden in Flevoland doorgebracht. In deze provincie is het marktaandeel zakelijke overnachtingen wel het grootst. Van alle hotelovernachtingen in die provincie had 65 procent een zakelijke achtergrond. Ook in onder meer de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Zuid-Holland was het aandeel zakelijke overnachtingen groter dan het aandeel recreatieve overnachtingen.



Voor en na de zomervakantie

De meeste zakelijke overnachtingen vinden plaats in de twee maanden voor en de twee maanden na de zomervakantie. De dip in het aantal zakelijke overnachtingen in de zomer periode wordt voor hotels ruimschoots gecompenseerd door de komst van meer vakantiegangers.


Schaf het onmisbare Trendrapport 2015 nu aan. Drie delen met trends, heldere cijfers en verdeling naar sectoren.
Trefwoorden: zakelijk toerisme, overnachtingen, hotels

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...