Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-10-2015
Auteur: Marc Gerlings

Lichte groei verwacht in reismarkt 2016

Lichte groei verwacht in reismarkt 2016

Het veldwerk van NBTC-NIPO Research voor het jaarlijkse onderzoek naar vakantiegedrag is in volle gang. Directeur Ad Schalekamp gaf bij persbijeenkomst Travel Pressentation de verwachting dat 2016 de reismarkt een lichte groei zal meemaken. 2015 zal als een jaar van stabilisatie de boeken ingaan na daling in 2013 en 2014. "De invloed van de crisis is in volume nog sterk meegevallen. Het is niet zoals bij de auto- of huizenmarkt ingestort.” Verrassing: Nederland is ook voor de Nederlanders een geliefde bestemming. Deze vakanties worden zeker niet gewaardeerd als een mindere vakantie ten opzichte van een korte reis naar het buitenland.

Vooruitlopend op haar jaarlijks grootschalig onderzoek over de vakantie intentie van Nederlanders in december, verwacht NBTC-NIPO Research dat voor 2016 weer een kleine stijging van het aantal vakanties is te voorzien. Dit is een positieve ontwikkeling na de daling in 2013-2014 en verwachte stabilisatie van het aantal vakanties van Nederlanders in 2015. Meestal betekenen deze uitspraken in de praktijk dat een groei van 1 tot 3% behaald wordt.

Schalekamp herhaalde de grote invloed van internet voor de vakantiemarkt. Bij 81% van alle vakanties wordt deze via internet (website of e-mail) geboekt.

Extra boekingen ná vertrek groeien
De positie van het internet als boekingskanaal is snel gegroeid en is vooral zichtbaar in reserveringen voor hotels en vliegtickets. In vier jaar is dit bijna 10% gestegen. In 2014/2015 is er vooral een groter aandeel van boekingen via laptop en tablet. Daarnaast worden steeds meer reserveringen nog tijdens de reis gemaakt. Op dit moment worden van bijna 2 miljoen vakanties ná vertrek delen van de reis geboekt, zoals hotelovernachtingen.


Sterke groei samengestelde vakantie
Een andere ontwikkeling is de opkomst van de samengestelde vakantie, waarbij vervoer en accommodaties los van elkaar zijn geboekt. In 11 jaar is dit aantal vrijwel verdrievoudigd tot bijna drie miljoen. Dit betreft met name buitenlandse hotelvakanties per vliegtuig die relatief kort voor vertrek worden geregeld.


Vakantietrends: vaker en luxer

Het NBTC-NIPO constateert een aantal trends in vakanties over de afgelopen 10 jaar. Dit zijn:


  1. Nederlanders maken steeds meer buitenlandse vakanties (17,9 miljoen in 2014)
  2. Nederlanders gaan vaker kort op vakantie door het jaar heen (13 miljoen 2-4 dagen in 2014)
  3. Vakanties worden steeds luxer. Volgens Schalenkamp is dit zichtbaar in de ontwikkeling van all-inclusive hotels. Daarnaast groeit het aantal overnachtingen van Nederlanders in 4 en 5-sterren hotels.

Nederland is echt geliefd
De gedachte dat binnenlandse vakanties vooral door mensen met een beperkt budget worden geboekt, blijkt niet terecht. In eigen land worden met name veel korte reizen (2-4 dagen) gemaakt, dit zijn vaak extra vakanties. Met name bij de hogere welstandsklasse is een korte extra vakantie geliefd in eigen land. Deze groepen gaan vaak 2 of meer keren per jaar even weg in eigen land.

Trefwoorden: trend, onderzoek, vakantie, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...