Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Miljoen bezoekers voor Open Monumenten

Miljoen bezoekers voor Open Monumenten
De Open Monumentendag van afgelopen weekend - met het thema Kunst & Ambacht – was een groot succes. Op basis van een eerste inschatting waren er, net als vorig jaar, ruim een miljoen bezoekers. Daarmee blijft de Open Monumentendag één van de grootste culturele evenementen van Nederland. Opvallend was dat er dit jaar meer gezinnen met jonge kinderen waren en meer jongeren, meer bezoekers van buiten de eigen gemeente en meer toeristen.


De landelijke Stichting Open Monumentendag is uitermate tevreden over het aantal en over het verloop van de dagen. In totaal waren er circa 5.000 monumenten gratis opengesteld met fraaie interieurs, toepassingen van vakmanschap en activiteiten met en door kunstenaars en ambachtslieden. Er waren demonstraties, workshops, tentoonstellingen, atelierroutes, historisch theater, muziekuitvoeringen, modeshows, en er was ook veel voor kinderen te doen.


Donkere wolken boven evenement

Toch pakken zich donkere wolken samen boven dit succesvolle evenement omdat sponsors zich vanwege de crisis terugtrekken. Eerder deze week luidde Pieter van Vollenhoven, voorzitter van het comité van aanbeveling van de Stichting Open Monumentendag, in De Telegraaf de noodklok over de toekomst van de Open Monumentendag. Volgens hem komt de organisatie voor volgend jaar 250.000 euro tekort.


Toppers

Toppers dit jaar waren onder andere het Stadhuis Delft met 10.000 bezoekers, de Oude Kerk in Amsterdam met 6.500 bezoekers, de Beurs van Berlage (met juniorgidsen) in Amsterdam met circa 6.000 bezoekers, het Stadhuis Leiden met bijna 5.000 bezoekers, de Pieterskerk met ambachtenmarkt in Leiden met 4.500 bezoekers. In Bergen op Zoom trok stadspaleis Het Markiezenhof 4.500 bezoekers en het succesvolle evenement PopMonument circa 3.000 (voornamelijk jonge) mensen. In Apeldoorn trok de Royal Talensfabriek in Apeldoorn circa 2.500 bezoekers en de Zwitsalfabriek 2.100. In Den Haag scoorde de Ridderzaal zoals gebruikelijk hoog met 6.000 bezoekers en de Eerste Kamer met 2.000. In Rotterdam was het Groothandelsgebouw een topper met 3.400 bezoekers. In Breda waren er 4.500 bezoekers naar de Grote Kerk gekomen en 3.000 naar de Koepelgevangenis. Stadhuis Gouda trok 1.800 mensen, de Oude Ambachtsschool aldaar circa 1.500 en in Utrecht was het Oude Postkantoor de grote trekker, ook met juniorgidsen. Stadhuis Leeuwarden ontving 2.000 bezoekers en het Provinciehuis 1.100.


De drukst bezochte gemeenten:

Amsterdam 38.500

Dordrecht 31.000

Bergen op Zoom 30.000

Den Haag 26.000

Breda 25.000

’s-Hertogenbosch 24.000

Rotterdam 23.000

Utrecht 17.500

Apeldoorn 17.000

Zwolle 16.000

Leiden 15.000

Delft 14.500

Groningen 12.000

Alkmaar 12.000

Amersfoort 8.000

Zutphen 7.500


Word lid en krijg onbeperkt toegang tot alle NRIT artikelen.

Trefwoorden: cultuur, monumenten, evenementen

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...