Geplaatst op: 02-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Reiswerk lanceert Onderzoeksagenda Reisbranche

Reiswerk lanceert Onderzoeksagenda Reisbranche
Reiswerk heeft een onderzoeksagenda voor de reisbranche gemaakt. Dit is een soort nationaal spoorboekje dat laat zien waar de reisbranche de komende jaren het wetenschappelijk en hbo-onderzoek op wil richten. Deze onderzoeksagenda vormt de basis voor subsidiëring van promovendi door Reiswerk (in samenwerking met CELTH) en voor de Reiswerk Onderzoeksbeurs voor HBO-studenten.


Reiswerk ontwikkelde de onderzoeksagenda samen met ANVR, reisbedrijven en het toeristisch onderwijs. Studenten uit het wetenschappelijk of hbo-onderwijs die onderzoek doen naar één van de thema’s uit de Onderzoeksagenda Reisbranche kunnen in aanmerking komen voor een beurs van Reiswerk.


"Bij het hoger beroepsonderwijs en de universiteiten zit de capaciteit en de denkkracht. Volgens mij moet het voor elke onderzoeker met aspiraties in het toerisme-onderzoek belangrijk zijn om op de hoogte te zijn van de wensen van het bedrijfsleven. Alleen zo krijg je relevante en toepasbare resultaten. Speciaal voor die doelgroep hoop ik dat de agenda zal inspireren."


Frank Oostdam, voorzitter Reiswerk en directeur ANVR


Relevante vragen
Wat wil de consument van de toekomst als het om reizen gaat? Hoe belangrijk is of wordt duurzaamheid? En welke geopolitieke ontwikkelingen zijn van invloed op mijn reisonderneming? In een continu veranderende branche stellen reisbedrijven zichzelf periodiek deze vragen. Zij maken steeds opnieuw strategische keuzes en baseren hun keuzes het liefst op gedegen onderzoek naar ontwikkelingen die voor hun onderneming relevant zijn. De Onderzoeksagenda Reisbranche geeft richting aan het wetenschappelijk en hbo-onderzoek naar het uitgaand toerisme en wil studenten inspireren om te kiezen voor een thema of onderwerp dat relevant is voor het reisbedrijfsleven.



Onderzoeksbeurzen Reiswerk

Voor HBO-studenten die onderzoek doen in het kader van de Onderzoeksagenda Reisbranche stelt Reiswerk jaarlijks maximaal vier onderzoeksbeurzen van  € 750,- per maand voor maximaal vier tot zes maanden beschikbaar. Reiswerk financiert verder in samenwerking met CELTH wetenschappers die fundamenteel en breed promotieonderzoek willen doen naar één van de thema's van de Reisbranche Onderzoeksagenda. Elk jaar doet Reiswerk daarvoor een Call for Proposals waar onderzoeksvoorstellen kunnen worden ingediend. Reiswerk, CELTH, de participerende hogescholen en de Wageningen Universiteit werken samen in het selectieproces en de toekenning van de subsidies op de voorgestelde promotieonderzoeken.


Meer informatie

De Onderzoeksagenda Reisbranche is te vinden op www.reiswerk.nl/onderzoeksagenda. Hier is ook meer informatie over de onderzoeksbeurzen van Reiswerk te vinden.

Link: https://www.reiswerk.nl/onderzoeksagenda
Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, celth

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...