Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rotterdams Havenbedrijf gaat streng optreden tegen pleziervaart

Rotterdams Havenbedrijf gaat streng optreden tegen pleziervaart
Het Havenbedrijf van Rotterdam treedt dit jaar strenger op tegen schippers van pleziervaartuigen die de Rotterdamse haven aandoen en de regels overtreden. Vorig jaar bleek dat een derde van deze watersporters zich onvoldoende houden aan de regelgeving.

"We willen de pret niet bederven maar pleziervaarders moeten zich beter voorbereiden op het varen in een druk gebied als de Rotterdamse haven”, aldus havenmeester Rene de Vries. "Eén stuurfout kan desastreuze gevolgen hebben. Onze medewerkers zien dat schippers zich regelmatig vergissen op drukke kruispunten, verboden bekkens in varen en te weinig rekening houden met de passerende zee- en binnenvaartschepen. Dat kan echt niet. De tijd van waarschuwen is voorbij. Bij overtredingen volgt prompt een proces-verbaal.”

Varen doe je samen!
In het verleden heeft het Havenbedrijf extra aandacht besteed aan het voorlichten van watersporters over het varen in de haven en dat doet het dit jaar weer. Zo is het Havenbedrijf actief betrokken bij het project ‘Varen doe je samen’. In het kader daarvan werken diverse convenantpartners als de Nationale Politie, Rijkswaterstaat, ANWB, Schuttevaer al enkele jaren samen om de veiligheid tussen recreatievaart en beroepsvaart te verbeteren. In dit verband heeft het Havenbedrijf een film laten ontwikkelen. Het Havenbedrijf wil hiermee de watersporter bewust maken van zijn kwetsbaarheid, de gevaarlijke situaties en hoe die zijn in te perken. "Maar we kunnen niet bezig blijven met voorlichten en waarschuwen. Vandaar dit strenger beleid.”




Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, veiligheid

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.