Geplaatst op: 28-07-2015 Auteur: Ton Vermeulen NRIT Media
Rotterdams Havenbedrijf gaat streng optreden tegen pleziervaart
Het Havenbedrijf van Rotterdam treedt dit jaar strenger op tegen schippers van
pleziervaartuigen die de Rotterdamse haven aandoen en de regels
overtreden. Vorig jaar bleek dat een derde van deze watersporters zich
onvoldoende houden aan de regelgeving.
"We willen de pret niet bederven maar pleziervaarders moeten zich
beter voorbereiden op het varen in een druk gebied als de Rotterdamse
haven”, aldus havenmeester Rene de Vries. "Eén stuurfout kan desastreuze
gevolgen hebben. Onze medewerkers zien dat schippers zich regelmatig
vergissen op drukke kruispunten, verboden bekkens in varen en te weinig
rekening houden met de passerende zee- en binnenvaartschepen. Dat kan
echt niet. De tijd van waarschuwen is voorbij. Bij overtredingen volgt
prompt een proces-verbaal.”
Varen doe je samen!
In het verleden heeft het Havenbedrijf extra aandacht besteed aan het
voorlichten van watersporters over het varen in de haven en dat doet het
dit jaar weer. Zo is het Havenbedrijf actief betrokken bij het project
‘Varen doe je samen’. In het kader daarvan werken diverse
convenantpartners als de Nationale Politie, Rijkswaterstaat, ANWB,
Schuttevaer al enkele jaren samen om de veiligheid tussen recreatievaart
en beroepsvaart te verbeteren. In dit verband heeft het Havenbedrijf
een film laten ontwikkelen. Het Havenbedrijf wil hiermee de watersporter
bewust maken van zijn kwetsbaarheid, de gevaarlijke situaties en hoe
die zijn in te perken. "Maar we kunnen niet bezig blijven met
voorlichten en waarschuwen. Vandaar dit strenger beleid.”
Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.