Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-06-2015
Auteur: Marc Gerlings

Internationaal zomertoerisme naar Nederland krijgt boost

Internationaal zomertoerisme naar Nederland krijgt boost

Maar liefst 4% is de groei van het internationaal toerisme naar Nederland dat hier de zomervakantie viert. Een forse stap vooruit en de groei komt vooral uit de buurlanden.

Ondanks dat internationaal het toerisme sterk groeit is dit een grote stap voor Nederland. Zelden is er een periode geweest waar jaar op jaar het toerisme zo sterk groeit. De groei van toerisme naar Nederland dat hier is voor de zomervakantie groeit dit jaar met 4% meldt NBTC Holland Marketing. Vorig jaar werd een groeipercentage genoteerd van 2%. In 2014 genoten wel méér Nederlanders van een vakantie in eigen land, 4,75 miljoen.

Deze zomer zullen naar verwachting 3,2 miljoen buitenlandse toeristen hun zomervakantie doorbrengen in Nederland, aldus NBTC Holland Marketing. Dat zijn er zo’n 100.000 meer dan vorig jaar (+4%). Daarnaast brengen circa 4,5 miljoen Nederlanders een korte of lange zomervakantie in eigen land door. Dit is ongeveer gelijk aan vorig jaar. In totaal besteden de buitenlandse bezoekers en de vakantiegangers in eigen land samen ruim 3 miljard euro tijdens de zomermaanden juli en augustus.

Belgen en Duitsers grootste groeimarkten
De groei van het aantal buitenlandse bezoekers komt met name uit de buurlanden Duitsland en België. In de zomer komt een derde van alle buitenlandse verblijfstoeristen uit Duitsland en zo’n 15% uit België. Daarnaast komen de toeristen met name uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Traditiegetrouw is de Nederlandse kust populair, maar ook brengen internationale toeristen graag hun zomervakantie door in de Nederlandse steden en het ‘groene Nederland’.

Meer dan 2 miljard euro
In totaal besteden de internationale bezoekers ruim 2 miljard euro aan hun reis naar en verblijf in Nederland tijdens de zomer.


Stabilisatie vakantiegedrag Nederlanders
Nederlanders ondernemen in totaal bijna 10 miljoen binnen- en buitenlandse zomervakanties. 45% van alle vakanties wordt in eigen land ondernomen (4,5 miljoen, in 2014 4,75 miljoen). Dit betekent een stabilisatie ten opzicht van vorig jaar. Het merendeel van deze vakanties wordt doorgebracht op bungalowparken en campings. De binnenlandse zomervakanties leveren de Nederlandse economie ruim 900 miljoen euro op.


Kiest toerist vaker voor zekerheid?
De geluiden uit de sector zijn positief voor de zomer. Opvallend is dat er dit jaar meer vroegboekingen zijn. Redenen hiervoor zijn de relatief goede zomers van de afgelopen jaren en de toenemende drukte. Gasten nemen het zekere voor het onzekere en boeken hun favoriete plekje eerder dan voorgaande jaren. Daarnaast worden er ook lastminuteboekingen verwacht, zeker als het goede weer aanhoudt. Dan kan met name de kampeerbranche profiteren als er lastminute met de tent of caravan op uit wordt getrokken.

Vakantiespreiding Nederland, Duitsland en België
De zomervakantie vindt dit jaar, evenals andere jaren, gespreid plaats in Nederland. Regio Noord heeft als eerste zomervakantie van 4 juli tot en met 16 augustus. De zomervakantie in regio Midden begint een week later; van 11 juli tot en met 23 augustus. De regio Zuid heeft zomervakantie van 18 juli tot en met 30 augustus. In Duitsland begint de vakantie voor de grootste regio Noordrijn-Westfalen 29 juni en duurt tot 11 augustus. In België is de zomervakantie van 1 juli tot 31 augustus 2015. Door de verdeling in Nederland (Midden een week eerder en Zuiden een week later) en de mix van vakanties in Duitsland en België zien we ten opzichte van vorig jaar een verschuiving van drukte naar de maand juli, meldt NBTC.


Dit is een gratis nieuwsbericht. Steun kennisplatform NRITmedia.nl en volg al het nieuws en de artikelen.

Trefwoorden: toerisme. onderzoek, zomer 2015, internationale bezoekers, NBTC

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...