Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Helmond en Eindhoven winnen Nationale Citymarketing Trofee 2015

Helmond en Eindhoven winnen Nationale Citymarketing Trofee 2015
Helmond en Eindhoven hebben de Nationale Citymarketing Trofee 2015 gewonnen. Deze prijzen werden dit jaar voor de zesde keer uitgereikt aan de beste citymarketing gemeenten van Nederland. Eindhoven won voor het tweede jaar op rij. Deze stad wordt beloond voor haar lange termijnstrategie en diverse vernieuwingen in 2014. Helmond won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Eindhoven werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Juryvoorzitter Erik Braun reikte de trofee uit tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Zaanstad.


Andere genomineerden

In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) liet Eindhoven de andere genomineerde steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht achter zich. Een opmerkelijk resultaat, want Eindhoven veroverde ook vorig jaar de trofee. Helmond werd de winnaar in de categorie ‘kleinere’ gemeenten. De jury verkoos de stad boven de gemeenten Den Helder, Kampen, Rhenen en Veenendaal. Lees hier het complete juryrapport.


Tips voor winnaars

Grote vraag is natuurlijk waarom de andere genomineerde steden uiteindelijk niet hebben gewonnen. Een analyse van het juryrapport levert zes tips voor toekomstige winnaars op:

  • Zoek een scherpe focus
  • Vergeet voor de hand liggende kernwaarden niet in het beleid mee te nemen
  • Houdt ook voldoende rekening met de belangen van bewoners en bedrijven
  • Nieuwe organisaties moeten snel de blik naar buiten richten
  • Zorg voor consistent beleid en blijf jezelf ontwikkelen
  • Werk samen met belangrijke stakeholders in je gemeente

Eindhoven

De jury is bijzonder te spreken over het planmatige citymarketing beleid dat Eindhoven al gedurende een reeks van jaren voert. De gemeente verbindt inhoudelijke pijlers als design, technologie en kennis met Brabantse gezelligheid. Er worden scherpe keuzes gemaakt en opvallende resultaten behaald. De samenwerking en binding met de regio staan hoog in het vaandel. Citymarketing gaat naadloos over in citymaking. Bianca van Kaathoven, Wethouder Citymarketing, ziet de prijs als een erkenning dat we in Eindhoven op de goede weg zijn. "Het wederom winnen van de trofee door Eindhoven is terecht. De duidelijke keuzes die we hier hebben gemaakt, vallen in heel Nederland op. Eindhoven is een voorbeeld voor andere steden. Daar mag Eindhoven365 trots op zijn. Verder zien we in Eindhoven dat bijvoorbeeld het beeldmerk en onze kernwaarden steeds meer omarmd wordt door alle Eindhovenaren. Citymarketing is namelijk van iedereen. Als onze inwoners trots zijn op hun stad, dan dragen ze dit uit.”


Helmond

Winnaar Helmond in de categorie onder 100.000 inwoners is van ver moeten komen en heeft de negatieve beeldvorming in positieve richting om weten te buigen. De gemeente heeft het van oudsher bestaande ‘Calimero gevoel’ ten opzichte van Eindhoven gewijzigd in een vruchtbare samenwerking binnen de regio. Op basis van gedegen voorwerk wordt met een nieuwe organisatie en heldere strategie de verbinding gezocht en gericht gewerkt aan integraal citymarketingbeleid


Hoge kwaliteit van genomineerden

Er waren dit jaar vijf genomineerde gemeenten in beide categorieën, in plaats van de gebruikelijke drie. Dit komt omdat meerdere gemeenten een gelijk aantal punten hebben gekregen in de nominatieronde. De jury constateert dat de kwaliteit van de inzendingen en de hieraan volgende presentaties in stijgende lijn zijn gebleven. Kwaliteitsverbetering en professionalisering zijn vanzelfsprekende aandachtspunten geworden bij de grotere gemeenten. Kleinere gemeenten zijn vaak nog zoekende en worden in hun zoektocht geremd door beperkte budgetten en politiek-bestuurlijke factoren. Met name de samenwerking met relevante stakeholders en de regionale samenwerking zijn steeds vaker prioriteit in het citymarketingbeleid. Ook het belang van effectmeting en onderzoek wordt steeds meer onderkend.


De procedure

De nominaties voor de Nationale Citymarketing Trofee zijn dit jaar middels een andere procedure tot stand gekomen dan voorgaande jaren. Dit jaar is een enquête rondgestuurd naar gemeenten en experts op gebied van citymarketing. Op basis van de uitkomst van deze enquête zijn de genomineerden geselecteerd. Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury. Daarnaast hielden zij een mondelinge presentatie voor de jury.

De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria:

De doelstellingen van citymarketing (o.a. kernwaarden)

  • Inbedding citymarketing in beleid

  • De wijze waarop citymarketing georganiseerd is S

  • Samenwerking met stakeholders

  • Bereikte doelgroepen

  • De aantoonbare effecten/meetbaarheid van het gevoerde citymarketingbeleid

  • Overzicht van soorten activiteiten in 2014 vanuit het citymarketing beleid

  • Kenmerkende en/of spraakmakende media-aandacht in 2014

  • Progressie van citymarketing in 2014 ten opzichte van 2013

  • De bijdrage van de citymarketing

  • Activiteiten aan de ontwikkeling van het vakgebied


De jury

De jury van de Nationale Citymarketing Trofee is als volgt samengesteld:


Voorzitter Dr. Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam

Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur

Angelique Lombarts, eigenaar AloAconsultancy

Thom Ummels, onafhankelijk expert citymarketing

Hans Oostendorp, manager onderzoek- en adviesbureau Necker van Naem



Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Link: http://www.respons.nl/uploads/Juryrapport-Nationale-Citymarketing-Trofee-2015.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: citymarketing, prijzen, awards, noord-brabant

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...