Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse hotels verwachten hogere omzet

Nederlandse hotels verwachten hogere omzet

Ruim driekwart van de Nederlandse hoteliers verwacht in 2015 een hogere omzet te behalen dan in 2014. Ze verwachten dat zowel het aantal gasten toeneemt als ook een stijging van de kamerprijs. De groei zal vooral komen vanuit het toerisme. Nieuwe hotelbouwplannen kunnen wel een drukkend effect op de omzet hebben. Nederlandse hoteliers zijn positiever dan hun Europese collega’s. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL, dat gisteren op de PROVADA werd gepresenteerd.


Uit het onderzoek van Horwath HTL blijkt dat het herstel van de hotelmarkt naar verwachting definitief doorzet. Gevraagd naar de omzetverwachtingen voor 2015, geeft 79% aan een omzetstijging te verwachten, terwijl 15% een stabiele omzet verwacht en slechts 6% rekening houdt met een daling. Ruim 21% van de hoteliers verwacht zelfs een omzetstijging van meer dan 5% te zullen behalen. De omzetstijging wordt behaald doordat meer hotelgasten verblijven, en doordat zij een hogere prijs betalen. Van de ondervraagde hoteliers verwacht 67% een hogere bezettingsgraad te behalen, en verwacht 81% dat de gemiddelde kamerprijzen hoger uit zullen vallen.


Positieve impact van economische groei

De hoteliers verwachten vooral te kunnen profiteren van het aantrekken van de nationale en internationale economie. Ruim 85% van de hoteliers verwacht een positieve impact vanuit de lokale economie, en 86% verwacht ook positieve effecten vanuit de wereldeconomie. Daarnaast ziet 79% een positieve ontwikkeling in het lokale toerisme. Olieprijzen en valutakoersen hebben minder invloed: respectievelijk 51% en 57% verwacht geen noemenswaardige impact vanuit deze ontwikkelingen. De belangrijkste negatieve invloed op de bezettingsgraden en kamerprijzen wordt verwacht vanuit nieuwe ontwikkelingen aan de aanbodzijde: 71% van de hoteliers verwacht dat nieuwe hotelbouwplannen een drukkend effect op de resultaten zullen hebben.


Meeste groei door individuele toeristen

Kijkend naar de verschillende segmenten van hotelgasten, wordt de meeste groei verwacht van de individuele toeristen. Ruim 61% verwacht dat dit segment dit jaar hoger uit zal vallen. Daarnaast verwacht 55% een groei in het zakelijk individuele segment, en verwacht 45% van de hoteliers dat ook het congressegment dit jaar zal toenemen. Minder optimistisch zijn de hoteliers over het segment toergroepen: 48% verwacht dat dit segment zal stabiliseren.


Wereldwijde hotelmarkt stabiliseert

Wanneer de verwachtingen van de Nederlandse hoteliers worden uitgedrukt in het marktsentiment, op een schaal van -150 tot +150, blijkt dat het sentiment is gestegen van +26 in 2014 tot +45 in 2015. De Nederlandse hoteliers zijn daarmee zeer positief gestemd. Het gemiddelde sentiment in Europa is eveneens gestegen, van +25 tot +32, wat aangeeft dat over het gehele continent wordt verwacht dat de hotelresultaten dit jaar verder zullen stijgen.


Internationaal zijn de verwachtingen minder hooggespannen. In Azië en Amerika, waar de hotelmarkt de afgelopen jaren al eerder was hersteld van de laatste crisis, wordt nog maar rekening gehouden met een lichte groei. In Azië ligt het sentiment op +8, in Amerika op +4. Het lage sentiment in Amerika komt vooral voort uit de hoge resultaten in 2014 als gevolg van het WK voetbal in Brazilië. In Brazilië zelf ligt het sentiment dan ook op -9. In de Verenigde Staten wordt wel verdere groei verwacht, en ligt het sentiment op +54.


Andere landen met een sterk positief hotelsentiment zijn Japan (+54), Thailand (+61) en Ierland (+71). Landen met een negatief hotelsentiment zijn Zwitserland (-54), Maleisië (-36) en Singapore (-29). Wereldwijd is het sentiment +18.


Ontwikkelingen in de belangrijkste Nederlandse steden

De positieve verwachtingen van de Nederlandse hoteliers volgen op een bijzonder goed jaar voor de hotelmarkt, waarin zowel de bezettingsgraden als de gemiddelde kamerprijzen zijn gestegen. De grootste stijgingen zijn gerealiseerd in Amsterdam, maar ook in de andere grote steden zijn positieve resultaten behaald.


Bezettingsgraden en kamerprijzen per stad, 2013-2015

Regio

Bezettingsgraad in %

Kamerprijs in €

2013

2014

2015*

2013

2014

2015*

Nederland

67,5

69,0

69,7

95

96

99

Regio Amsterdam & Schiphol

79

80

81

117

119

125

Provincies

61

62

63

78

78

80

Stad Amsterdam

80

82

82

123

125

131

Stad Rotterdam

63

64

64

86

82

85

Stad Den Haag

62

65

65

95

96

99

Stad Utrecht

70

68

70

92

95

97

Stad Maastricht

64

67

65

94

92

95

*=prognose

In de stad Amsterdam is de bezettingsgraad in 2014 gestegen naar 82%, terwijl de kamerprijs is gestegen naar € 125. Voor 2015 wordt verwacht dat de bezettingsgraad op hetzelfde hoge niveau blijft, terwijl de gemiddelde kamerprijs verder kan stijgen naar € 131.


In Rotterdam is de bezettingsgraad in 2014 nog licht gestegen naar 64%, maar is de gemiddelde kamerprijs gedaald tot € 82. Voor 2015 wordt geen stijging in de bezettingsgraad verwacht, maar wordt wel verwacht dat de kamerprijs zijl stijgen naar € 85.


In Den Haag is de bezettingsgraad in 2014 gestegen naar 65%, bij een lichte stijging van de kamerprijs naar € 96. Voor het komend jaar wordt rekening gehouden met een stabiele bezettingsgraad en een verdere stijging van de kamerprijs.


De stad Utrecht behaalde in 2014 eveneens een stijging in de bezettingsgraad, naar 65%, terwijl ook de gemiddelde kamerprijs steeg tot € 95. Voor 2015 wordt verwacht dat de kamerprijs verder zal stijgen, terwijl ook voor de bezettingsgraad nog een verdere groei wordt verwacht.


Maastricht laat een iets ander patroon zien dan het landelijke beeld. De bezettingsgraad is hier in 2014 eveneens gestegen, tot 67%, maar ten koste van de kamerprijs die tot € 92 daalde. Voor 2015 wordt verwacht dat de bezettingsgraad iets lager uit zal vallen maar dat de kamerprijs weer zal kunnen stijgen tot € 95.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, resultaten, omzet, bezetting, prijze

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...