Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-05-2015
Auteur: Hans Dominicus
Publicatie: Recreatie & Toerisme april 2015

Sterke steden of versterkte steden?

Sterke steden of versterkte steden?

We hebben het cijfer al vaak gehoord: in 2050 leeft 80 % van de wereldbevolking in steden, zeg stedelijk of verstedelijkt gebied. Niet alleen in Azië, maar ook in Nederland. Nu is dat nog 45%.


Stadsplanners merken dat we stedelijke wezens aan het worden zijn. We willen rust, maar geen stilte. We willen op drie straten van onze woonomgeving wel een levendige winkelstraat met restaurants en winkels. De buzz van de city. Wijken knappen daardoor op, maar ook worden huizen duurder. De stad transformeert continue, of we willen of niet. En door dat alles heen lopen dan ook nog bezoekers, toeristen. Ze dringen door tot de woonwijken op zoek naar ‘het echte leven’. Verblijven er in appartementen en kamers. Airbnb maakt dat eenvoudig en aantrekkelijk. Neuropsychologen bouwen er hele theorieën op. Nu gingen de Nederlanders in de 50-er jaren ook op kamers in woningen of deden aan woningruil, maar het was minder massaal. In Bergen aan Zee werden toeristen ‘uitgevent’ langs de ‘zimmer frei’ adressen. Toen was geluk nog heel gewoon? Of ligt het anders en is het wat ingewikkelder?


European Cities Marketing, de vereniging van grote toeristische steden in Europa liet onlangs tijdens de conferentie ‘Cities in Transition’ zien dat de bezoekersgroei naar steden de laatste 10 jaar die van de nationale bezoekersgroei continue overtreft. Steden zijn duidelijk erg sterke spelers.


Steden willen zich versterken. Maar de VVV tot Citymarketing benoemen is niet genoeg. Verleiden zoals tijdens het NRIT congres werd aangegeven is niet genoeg om die steden te versterken. Een authentiek product is net zo belangrijk. Daar kun je overigens volgens Prof. Joe Pine (van Pine & Gilmore) nog verschillende varianten in creëren, van echt nep tot echt echt. Maar het begint met een goed gecomponeerd product, resulterend in enigszins georkestreerde belevingen. Afgestemd op de bewoners en geschikt voor de bezoekers, alhoewel andersom ook vaak voor komt.


Chinezen begrijpen dat soms beter dan wij, of ze kunnen er beter mee omgaan. Ansheng Zhang, in Hangzhou de baas voor toeristische ontwikkeling in de stad, bracht de belangen van alle groepen duidelijk bij elkaar in zijn beleid. Zou je niet verwachten in China, maar toch is het zo. Bezoekers als ondersteuners van de stad – versterkers van de stad. Bilbao deed dat wat rigoureuzer en ging voorbij aan de nostalgische gevoelens van de bevolking. Om uiteindelijk na jaren een prachtige versterkte stad te laten zien. En er zijn veel andere voorbeelden hoe wij onze positie verstevigen. Maar helaas soms minder gecoördineerd en soms ook wel eenzijdig. Want het is wel een complexe materie, met vele belanghebbenden en evenzovele meningen en standpunten. Daar blinken we in uit in Nederland en dat zou onze steden wel eens kunnen verzwakken. U bent gewaarschuwd!


Hans Dominicus, directeur CELTH.
Trefwoorden: steden, citymarketing, verleiden, stadsplanning

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.