Tien vragen voor de gastvrijheidssector voor de Nationale Wetenschapsagenda
Boeiende discussie olv CELTH levert input vanuit de sector
De gastvrijheidssector was aanvankelijk
niet opgenomen bij de discussie over de nationale wetenschapsagenda.
Op initiatief van Hein van Oorschot, voorzitter van de Board van
CELTH, werd dit onderwerp geagendeerd. De discussie om de
onderzoeksvragen voor en met de sector gestalte te geven werd
georganiseerd door CELTH, waarbij alle bij toerisme, leisure en
hospitality betrokken hogescholen werden uitgenodigd, tezamen met
vertegenwoordigers uit hun netwerk in het bedrijfsleven. Voor de
effectiviteit werd de delegatie van elke hogeschool beperkt tot 4-5
deelnemers plus 4 vertegenwoordigers uit hun netwerk in de
gastvrijheidssector. CELTH nodigde een aantal landelijke partijen
uit.Ondanks de zeer korte
aankondigingstijd, veroorzaakt door de indieningsdeadline op 30
april, voerden ruim 40 deelnemers, lectoren, academiedirecteuren, MT
leden en CEO’s, waarvan een derde uit het bedrijfsleven, in drie
uur een zeer boeiende en constructieve discussie. Uit de bijna 100
vragen die aan de orde kwamen werden dit weekend 10 vragen op NWA
niveau geformuleerd, die de onderwerpen in de discussie dekken. Doel
van de vragen is dat ze appelleren aan de ambitie van deze nationale
agenda voor de komende jaren: grensverleggend, uitdagend, verbindend
tussen disciplines en privaat en publiek, onderzoekbaar binnen 10
jaar en gekoppeld aan sterke onderzoeksagenda voor Nederland. De
vragen zijn rond deze thema's gegroepeerd:
vrijetijdsbeleving in een
veranderende samenleving
de hospitalitysector in een steeds
digitaler samenleving
het absorptievermogen van een
bestemming
de effecten van de sharingeconomie
op de gastvrijheidssector
mentale effecten van
vrijetijdsbeleving
toegevoegde waarde in een
gefragmenteerde waardeketen
de dienstverleningskwaliteit in
een sector met hoge arbeidsmobiliteit
duurzame concepten
de effecten van geopolitieke
verschuivingen op reisgedrag
De vragen worden binnen het NWA team
van Rinnooy Kan en De Graaf (http://www.wetenschapsagenda.nl/
) beoordeeld en -naar wij hopen- opgenomen in de dit najaar te
publiceren agenda.
Doordat sector gezamenlijk deze vragen
heeft kunnen formuleren worden ook de inspanningen om als Topsector
erkend te worden ondersteund. Het effect van dit initiatief is
daarmee breder dan alleen deze agenda.
Trefwoorden: onderzoek, onderzoeksagenda, topsector, gastvrijheidseconomie, gastvrijheidssector
|
|
13/08/25
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
|
13/08/25
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
|
13/08/25
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
|
11/08/25
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
|
11/08/25
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
|
11/08/25
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
|
11/08/25
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
|
06/08/25
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
03/09/25 t/m 07-09-25
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
|
11/09/25
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
01/10/25
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
|
|