Geplaatst op: 01-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Tinker imagineers wint prestigieuze Britse award voor DOMunder

Tinker imagineers wint prestigieuze Britse award voor DOMunder
Het Nederlandse Tinker imagineers heeft in Londen de Museums + Heritage Awards for Excellence 2015 gewonnen. Het Utrechtse bureau voor belevingscommunicatie en creatieve consultancy ontving de prestigieuze prijs voor DOMunder, de archeologische experience onder het Domplein in Utrecht, dat in samenwerking met JDdV Architecten is ontworpen. DOMunder werd benoemd tot beste internationale project. Tinker won eerder al een prijs met het Zilvermuseum in Schoonhoven.


"We loved the innovative and creative use of technology which was an intelligent solution to the challenge of interpreting archaeology, successfully creating a sense of place and bringing structural foundations to life!”, aldus de jury.


Bezoekers kruipen bij DOMunder in de huid van de archeoloog en dalen af onder het Domplein. Met een interactieve zaklamp gaan ze op zoek naar de archeologische overblijfselen die de verhalen van het Domplein vertellen. Nergens anders in Nederland is op één plek twintig eeuwen geschiedenis te zien en te beleven.


De jaarlijkse Awards van de Museums + Heritage Show zijn voor de dertiende keer uitgereikt. Deze awards worden toegekend aan voortrekkers in de erfgoedsector, en honoreren expertise en innovatie bij musea, galerieën en attracties in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa. The Museums + Heritage Show is het grootste vakevenement voor professionals op het gebied van musea, erfgoedbeheer en culturele attracties.


Tinker imagineers bedacht en produceerde de bezoekersbeleving van de eerste permanente, openbare opgraving in Nederland voor Stichting Domplein 2013. JDdV Architecten ontwierp de ruimtelijke constructie. Een ondergronds pad verbindt alle plekken en ruimtes van het belevingsverhaal. DOMunder opende in juni 2014 haar deuren.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, atracties, utrecht, presentaties

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...