Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling meest bezocht, Van Gogh Museum trekt meeste buitenlandse bezoekers

Efteling meest bezocht, Van Gogh Museum trekt meeste buitenlandse bezoekers
Attractiepark de Efteling was ook in 2014 de best bezochte Nederlandse dagattractie. Het park trok bijna 4,4 miljoen bezoekers. De meeste buitenlandse bezoekers (1,4 miljoen) kwamen op het Van Gogh Museum af. Dat staat in de TOP50 Dagattracties 2014 van NBTC Holland Marketing en Respons. De vijftig dagattracties in de lijst trokken in 2014 samen zo'n 5% extra bezoekers ten opzichte van 2013.


In de lijst staan de drukst bezochte attractieparken, dierentuinen, musea, tours, rondvaarten en andere bezienswaardigheden uit heel Nederland.


Top 5
Het Rijksmuseum verstevigt haar tweede positie met bijna 2,5 miljoen bezoekers. En het Van Gogh Museum stijgt met stip van de zevende naar de derde plek. In 2014 bezochten zo’n 1,6 miljoen mensen het Van Gogh Museum. Beide musea waren in 2014 weer het gehele jaar geopend na grootscheepse renovaties. De Zaanse Schans zakt een plaats en staat op de vierde positie met ruim 1,5 miljoen bezoekers. Nieuw en de hoogste binnenkomer is Canal Company met ruim 1,4 miljoen bezoeken op de vijfde plek. Andere nieuwkomers in de top 50 zijn Blue Boat Company (23), Plaswijckpark (37), Euromast Rotterdam (41), Mauritshuis (47) en Hop on-Hop off Tours & Tickets Amsterdam (48). Het Scheepvaartmuseum sluit de lijst af met ruim 300.000 bezoeken.



Buitenlandse bezoekers
Voor het eerst maakt de TOP50 Dagattracties ook het aantal buitenlandse bezoekers inzichtelijk. Op basis van de buitenlandse bezoekersaantallen ziet de top 5 er als volgt uit: 1. Van Gogh Museum (1.369.803), 2. Zaanse Schans (1.353.033), 3. Canal Company (1.225.000), 4. Rijksmuseum (1.113.458) en 5. Anne Frank Huis (1.092.441).



Vijftig dagattracties trekken samen meer bezoekers
Nederland telde in 2014 veertien dagattracties die één miljoen of meer (inter)nationale bezoekers registreerden. In 2013 waren dat er twaalf. In totaal zijn er in 2014 ruim 42 miljoen bezoeken gerealiseerd bij de vijftig dagattracties. Dat is een stijging van zo’n vijf procent ten opzichte van 2013.


Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, musea, bezoek

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...