Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Britten, Amerikanen en Canadezen boeken significant vaker een trip naar Nederland dan een jaar geleden. De reden: we zijn een stuk goedkoper geworden, de dollar staat hoog. Het resultaat: groeicijfers met dubbele getallen.

Dit signaal komt van een vergelijking van boekingen rondom Koningsdag 2014 en 2015 door reissite Expedia. De dure dollar is de reden dat makkelijker de trip naar Nederland wordt geboekt om Koningsdag mee te maken. Valuta is niet altijd de factor voor groei. Duitsland wordt steeds belangrijker als markt. Rondom Koningsdag is een procentuele stijging van +20 procent. Ook NBTC Holland Marketing liet gister bij de presentatie van een grootschalig onderzoek zien dat Duitsland een groeimarkt is. Het zal een uitdaging worden voor de Nederlandse toeristische sector om die groei om te zetten naar een vast aandeel.

De opvallendste procentuele stijgingen van het aantal boekingen en bezoekers uit het buitenland ten opzichte van vorig jaar zijn als volgt:


· Toename boekingen en bezoekers uit Groot-Brittannië: +48 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Verenigde Staten: +21 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Duitsland: +20 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Canada: +12 procent.


René Nieuwmans, Senior Commercial Manager bij Expedia.nl, over de uitkomsten van de analyse: "Als we de boekingsdata voor Koningsdag vergelijken met vorig jaar, zien we een flinke toename van boekingen uit niet-eurolanden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de positie van de dollar, die duurder is geworden. Nederland en in het bijzonder Amsterdam profiteren van deze verschuiving. Doordat we wereldwijd actief zijn, zien we ook meer Amerikanen en Canadezen naar Europa komen tijdens Koningsdag. Daarbij valt op dat vooral de combinatie van vlucht en hotel als boeking populair zijn. Hierdoor kunnen reizigers besparen op hun reis. Verder valt op dat de boekers met name voor 4- en 5-sterren accommodaties kiezen.”
Trefwoorden: toerisme, economie, dollar, euro, reizen, Amsterdam, Koningsdag

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...