Geplaatst op: 14-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

So you think you can be a creative hotspot?

Pascal Cools Flanders DC

So you think you can be a creative hotspot?
Eind maart organiseerde NHTV in samenwerking met CELTH het congres ‘Cities in Transition’. De opleiding wil middels kennisdeling en -verbinding nieuwe creatieve oplossingen vinden voor toekomstige stedelijke ontwikkelingen. NHTV is actief in toerisme, vrije tijd, evenementen, hospitality, games, media, stedenbouw en verkeer en wil die disciplines inzetten voor de steden van de toekomst. Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste dag van het congres dat door zo’n 200 experts uit binnen en buitenland werd bezocht.

De tweede dag konden de deelnemers kiezen voor diverse workshops met elk weer interessante inleiders. De plenaire aftrap werd die dag gegeven door Pascal Cools directeur van Flanders DC. Deze zelfstandige organisatie heeft vanuit de Vlaamse overheid tot taak Vlaanderen meer creatief en ondernemend te maken. Flanders DC wil zowel bedrijven, onderwijs, beleidsmakers als particulieren bewustmaken van het belang van creativiteit en innovatie. Daarnaast zet Flanders DC zich ook in om mensen uit de creatieve sector te professionaliseren.


Een creatieve hotspot begint niet bij een gebouw

Cools begon zijn betoog op NHTV met een mooi voorbeeld van een stad die van een oud bedrijfspand een creatieve hotspot wil maken. Die projecten mislukken vaak en dat is volgens Cools niet zo verwonderlijk. "So you think you can be a creative hotspot?”, daagde Cools de zaal uit. De vraag begint volgens Cools volkomen verkeerd met het gebouw. "Je moet jezelf als stad eerst afvragen of je wel creatief potentieel in je stad hebt. Of je over een creatieve opleiding beschikt en of de stad voldoende aantrekkelijk is voor de nieuwe creatieve kenniswerkers.” Beschik je niet over mooie parken, pleinen, restaurants, cafés en culturele voorzieningen dan zullen volgens Cools bedrijven niet voor jouw mooie gebouw kiezen. "Een kansloze missie.” Het enige alternatief wat dan nog overblijft is je oude bedrijfspand geschikt maakt voor alternatieve goedkope huisvesting voor een nabijgelegen creatieve hotspot die wel succesvol is. Centrale boodschap van Cools was dat je goed moet nadenken over alle randvoorwaarden voor de markt alvorens je een dergelijk project opstart. Het aantrekken van creatieve bedrijven wordt vaak benaderd alsof het enkel om projectontwikkeling gaat. Maar het gaat om een compleet programma met partnerships, mensen en fondsen. Dat is een universeel gegeven.


Combinatie van technologie, ondernemerschap en creativiteit

Maar ook als je over alle benodigde ingrediënten beschikt, komt een creatieve hotspot je niet zomaar aanwaaien. Mooi voorbeeld is Breda, de stad waar NHTV al sinds jaar en dag zit en over alle andere randvoorwaarden beschikt. Toch is Breda, tot verwondering van Cools, niet de toeristische hoofdstad van de wereld. Succesvolle creatieve hotspots combineren volgens Cools technologie met ondernemerschap en creativiteit. Mensen in die drie domeinen moeten samenwerken. Als stad kun je die samenwerking faciliteren. Kleine steden kunnen daarbij in de optiek van Cools alleen succesvol zijn als ze samenwerken met vergelijkbare andere steden.


Starters zoeken steun voor internationale ambities

Cools ziet in deze maatschappij grote kansen voor meer ondernemende creatieve bedrijven. Toch is het scheppen van louter randvoorwaarden en een mooi gebouw niet genoeg. Creatievelingen zijn niet per definitie goede ondernemers en kunnen op dat vlak wel een steuntje in de rug gebruiken. Flanders DC heeft onderzocht waar dergelijke bedrijven behoefte aan hebben. De resultaten waren verrassend. Zo willen ze in de eerste plaats ondersteuning bij hun internationale ambities, vervolgens hulp bij financiering, meer ondernemersvaardigheden, netwerkmogelijkheden en ten slotte een goede infrastructuur.


Show them the money

Volgens Cools is er op alle fronten nog heel wat werk aan de winkel. Zo geloven nog steeds veel beleidsmakers niet dat er in de creatieve sector echt geld wordt verdiend "Show them the money,” hield hij de zaal voor. "Gebruik de creatieve industrie ook als citymarketinginstrument en neem de sector vooral serieus. Focus op de mensen en breng die bij elkaar.” Met het statement "Make more people believe it, ” sloot hij zijn inspirerende betoog af.


Tips van Cools

  • Laat zien dat er geld wordt verdiend in de creatieve industrie
  • Je wordt alleen een creatieve hotspot als je beschikt over voldoende creatief potentieel, een relevante opleiding en een aantrekkelijk woon/vestigingsklimaat
  • Voldoe je niet aan de randvoorwaarden, laat dan je ambities op dit gebied varen en kies iets anders
  • Ondersteun creatieve ondernemers met voldoende tools
  • Breng mensen bij elkaar
  • Zorg dat technici, ondernemers en creatievelingen samenwerken


Flanders DC

Flanders DC is in 2004 opgericht door de Vlaamse Overheid. Deze organisatie zelfstandige organisatie heeft een beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid. Flanders DC probeert haar boodschap via publieksinitiatieven zo breed mogelijk te verspreiden. Voor de geïnteresseerde ondernemer, creatieveling en onderwijsprofessional werken ze ook in de opdracht. Ondernemers en creatievelingen kunnen bij Flanders DC terecht voor inspiratie en nieuwe inzichten via onze en andere events, blog en studies, opleidingen en workshops in creatieve en innovatieve thema's, on- en offline instrumenten om zelf aan de slag te gaan en een creatieve werkplek of vergaderlocatie. Particulieren kunnen bij Flanders DC hun idee laten beoordelen. Internationaal zijn zij de gangmakers van het Districts of Creativity Netwerk, dat twaalf creatieve regio's in de wereld samenbrengt.



Link: http://www.nhtv.nl/
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, cities in transition, creatieve industrie

CELTH



||| Nieuws |||

26/06/25
Toegankelijke fietsroutes in Drenthe van start
In het Bargerveen is woensdagmiddag het officiële startschot gegeven voor de pilot Toegankelijke Fietsroutes Drenthe. Pascal Schrik, wethouder van de gemeente Emmen en lid van het Algemeen Bestuur van Recreatieschap Drenthe, verrichtte de opening. De provincie zet hiermee een belangrijke stap richting inclusieve recreatie voor mensen met een mobiliteitsbeperking.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Hiswa te Water viert 40e editie met duurzaamheid en luxe
Van 3 tot en met 7 september 2025 verandert de Bataviahaven in Lelystad opnieuw in het decor van de grootste watersportbeurs van Noordwest-Europa: Hiswa te Water. De veertigste editie belooft feestelijker, duurzamer en chiquer dan ooit te worden.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...