Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rabobank ziet verder herstel van Nederlandse economie, ook gastvrijheidssector profiteert

Rabobank ziet verder herstel van Nederlandse economie, ook gastvrijheidssector profiteert

Rabobank verwacht voor 2015 een herstel van de Nederlandse economie en een afname van werkloosheid. In vrijwel alle marktsectoren voorziet de bank een hogere volumegroei.


Voor alle sectoren behalve de gezondheidszorg en de automotive zijn de afzetverwachtingen beter dan een halfjaar geleden. Na zeer magere jaren herstelde de horeca zich in 2014 en zet de groei in 2015 door met 2%. Er zijn echter grote regionale verschillen; economisch en toeristisch sterke regio's als Amsterdam en de Noordzeekust profiteren. Het groeiende aanbod van eetgelegenheden, logiesaccomodaties en recreatiebedrijven zorgt voor blijvende prijsdruk en beperkte omzetgroei per individuele horecaonderneming. De prognose van Rabobank voor de sector staat haaks op die van ING die voor 2015 voor de Nederlandse horeca een nulgroei verwacht.



Volumegroei in alle sectoren maar prijzen staan onder druk

De consumptieve bestedingen dragen in 2015 bij aan de economische groei maar de uitvoer blijft dit jaar de belangrijkste groeimotor. De Rabobank verwacht dat het private investeringsvolume in 2015 met 4% toeneemt. De particuliere consumptie groeit in 2015 met 1,25%. Dat is meer dan voorgaande jaren en meer dan eerder verwacht. "Voor alle marktsectoren lijken de seinen voor 2015 op groen te staan. We zien volumegroei in alle sectoren, maar tegelijkertijd staan de prijzen onder druk. De schade van de crisis is zeker nog niet overal gerepareerd. Ondernemers zullen alert moeten blijven. De dynamiek in de markt is ongekend en concurrentieverhoudingen kunnen snel veranderen", aldus Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank, in een toelichting. In dat kader wijst hij ook op de risico's zoals een Griekse exit uit de eurozone of opnieuw oplaaiende spanningen tussen Rusland en het Westen.


Groei met kanttekeningen in gastvrijheidssector

De gastvrijheidsector profiteert momenteel van een aantrekkende economie waarin de consument weer wat meer durft uit te geven. Na een paar zeer magere jaren herstelde de sector zich deels in 2014, om in 2015 verder te groeien. Echter kanttekeningen moeten wel worden geplaatst bij deze groei. De deskundigen bij de bank zien namelijk grote regionale verschillen; met name economisch en toeristisch sterke regio’s als Amsterdam, Randstad en Noordzeekust profiteren. Dit door de structurele toename van het aantal buitenlandse toeristen en de toenemende populariteit van funshoppen in de grote steden.


Toenemende branchevreemde concurrentie

De echte pijn zit in het groeiende aanbod van eetgelegenheden, logiesaccommodaties en recreatiebedrijven en de toenemende concurrentie van branchevreemde aanbieders zoals foodretailers. Dit leidt tot blijvende prijsdruk en beperkte omzetgroei. Desondanks zijn er nog steeds bedrijven die excelleren in performance, met name door ligging, concept en de ondernemerskwaliteiten om te blijven vernieuwen en te verrassen.



Bescheiden groeiverwachting detailhandel

De groeiverwachting in de detailhandel is bescheiden. Het veranderende koopgedrag van de consument en de toenemende concurrentie vragen van ondernemers om zich te onderscheiden met op maat gesneden producten en diensten. In de detailhandel food vallen aankoop en consumptie steeds meer samen. Voeding wordt lifestyle en dat biedt kansen voor interessante nichemarkten.

Link: http://hugin.info/133178/R/1907712/679643.pdf
Trefwoorden: economie, ondernemen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
25/08/25
Nieuwe natuur voor Almere
Aan de noordkant van stadsbos Pampushout in Almere werken Flevo Landschap aan een bijzonder project: de Gouden Randen. Op een gebied van zo’n 8 hectare realiseren we nieuwe, robuuste natuur.
25/08/25
Groei verkoop speedpedelecs vlakt af
Op 1 januari 2025 telde Nederland 35,4 duizend speedpedelecs, ruim 2 duizend stuks meer dan een jaar eerder. Dat is een toename van 6,5 procent. Het aantal van deze snelle elektrische fietsen groeit niet meer zo snel.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
25/08/25
Exclusief voor leden
SAIL 2025 trekt 2,5 miljoen bezoekers
Het grootste evenement van Nederland zit erop. Gister vond de Sail-out plaats van de schepen. Ook dit trok weer vele tienduizenden mensen. De SAIL-organisatie meldt dat het evenement 2,5 miljoen bezoekers trok.
22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...