Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

De nieuwe campagne ‘Don’t Look away’ om kindersekstoerisme te bestrijden, is vorige week op Schiphol gelanceerd door minister Ard van der Steur van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De campagne, waar ook reisbrancheorganisatie ANVR samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen aan meewerkt, wil reizigers aansporen om signalen van kindermisbruik te herkennen en verdachte situaties te melden. Met deze campagne sluit Nederland aan bij de Europese Don’t look away- campagne, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden.


Minister Ard van der Steur, die tijdens de lancering het fenomeen kindersekstoerisme een ‘walgelijke vorm van misdaad’ noemde, liet weten dat reisondernemingen, toeristen, zakenreizigers en personen die in het buitenland werken onmisbare ‘ogen en oren’ zijn voor de politie en het Openbaar Ministerie bij de bestrijding van kindersekstoerisme. Van der Steur onthulde de campagneposter en riep reizigers op met ‘Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen’.


De ANVR werkt, samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen, al jaren aan het vergroten van het bewustzijn bij reisondernemingen en reizigers om hier voor de ogen niet te sluiten. De laatste jaren werkt de reisbranche nauw samen met de Koninklijke Marechaussee (Kmar), het ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het meldpunt kinderporno, Ecpat, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl, zodat meer gedetailleerde meldingen binnenkomen op https://www.meldkindersekstoerisme.nl/


ANVR-reisondernemingen, die zich uiteraard niet mogen inlaten met reizen die kinderprostitutie ten doel hebben, kunnen ook contracten met hotels direct opzeggen als zij constateren dat hotels ruimte geven aan dit fenomeen. Dat de inzet van de Nederlandse reisbranche bij de bestrijding van kindersekstoerisme wordt gewaardeerd, blijkt uit de benoeming van de ANVR tot ‘Top Member’ door de internationale organisatie The Code (The Code of Conduct for the Protection of Children from Sexual Exploitation in Travel and Tourism - http://www.thecode.org).


De Europese campagne ‘Don’t look away’ is in samenwerking met diverse landen ontwikkeld en ook de komende jaren zal Nederland met de andere deelnemende landen gezamenlijke campagne activiteiten opzetten.

Link: https://www.meldkindersekstoerisme.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    27/06/25
    Exclusief voor leden
    Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
    Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
    27/06/25
    Exclusief voor leden
    Gratis handbagage in aantocht
    De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
    27/06/25
    Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
    Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
    27/06/25
    DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
    Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
    27/06/25
    Exclusief voor leden
    Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
    De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
    26/06/25
    Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
    Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
    26/06/25
    VVKR ontvangt 500ste lid
    De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
    26/06/25
    Exclusief voor leden
    Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
    De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.