Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

Campagne tegen kindersextoerisme Don’t Look away van start

De nieuwe campagne ‘Don’t Look away’ om kindersekstoerisme te bestrijden, is vorige week op Schiphol gelanceerd door minister Ard van der Steur van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De campagne, waar ook reisbrancheorganisatie ANVR samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen aan meewerkt, wil reizigers aansporen om signalen van kindermisbruik te herkennen en verdachte situaties te melden. Met deze campagne sluit Nederland aan bij de Europese Don’t look away- campagne, zodat internationaal en grenzeloos kan worden opgetreden.


Minister Ard van der Steur, die tijdens de lancering het fenomeen kindersekstoerisme een ‘walgelijke vorm van misdaad’ noemde, liet weten dat reisondernemingen, toeristen, zakenreizigers en personen die in het buitenland werken onmisbare ‘ogen en oren’ zijn voor de politie en het Openbaar Ministerie bij de bestrijding van kindersekstoerisme. Van der Steur onthulde de campagneposter en riep reizigers op met ‘Kijk niet weg van seksuele uitbuiting van kinderen’.


De ANVR werkt, samen met de bij haar aangesloten reisondernemingen, al jaren aan het vergroten van het bewustzijn bij reisondernemingen en reizigers om hier voor de ogen niet te sluiten. De laatste jaren werkt de reisbranche nauw samen met de Koninklijke Marechaussee (Kmar), het ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het meldpunt kinderporno, Ecpat, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl, zodat meer gedetailleerde meldingen binnenkomen op https://www.meldkindersekstoerisme.nl/


ANVR-reisondernemingen, die zich uiteraard niet mogen inlaten met reizen die kinderprostitutie ten doel hebben, kunnen ook contracten met hotels direct opzeggen als zij constateren dat hotels ruimte geven aan dit fenomeen. Dat de inzet van de Nederlandse reisbranche bij de bestrijding van kindersekstoerisme wordt gewaardeerd, blijkt uit de benoeming van de ANVR tot ‘Top Member’ door de internationale organisatie The Code (The Code of Conduct for the Protection of Children from Sexual Exploitation in Travel and Tourism - http://www.thecode.org).


De Europese campagne ‘Don’t look away’ is in samenwerking met diverse landen ontwikkeld en ook de komende jaren zal Nederland met de andere deelnemende landen gezamenlijke campagne activiteiten opzetten.

Link: https://www.meldkindersekstoerisme.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    23/05/25
    Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
    Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
    23/05/25
    Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
    Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
    23/05/25
    Exclusief voor leden
    Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
    Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
    23/05/25
    Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
    De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
    23/05/25
    Exclusief voor leden
    Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
    De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
    23/05/25
    Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
    Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
    22/05/25
    easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
    Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
    22/05/25
    Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
    Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

    ||| Agenda |||

    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    27/05/25
    27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
    Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
    05/06/25
    05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
    Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...