Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-03-2015

Grote markt voor stille hotelkamer

Grote markt voor stille hotelkamer
Stilte wordt een steeds sterker punt waarop hotelmerken zich profileren. De gasten vragen om goede bedden en een prima stille nachtrust. Onder meer Hilton pakt dit op.

Na het Doubletree Hilton in Amsterdam beschikt inmiddels ook het Hilton Paris Orly Airport hotel over het Quiet Room® label. Daarmee is dit het eerste Franse hotel dat in het bezit komt van een objectief certificaat voor stille hotelkamers.

Laagste klasse en toch serieus werk
Na een grondige inspectie door de akoestische specialisten van het Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI) zijn alle 340 kamers goedgekeurd en ingedeeld in klasse 3, de laagste klasse van het QR-label. Het feit dat het hotel, ondanks de ligging nabij een drukke luchthaven, voldoet aan de eisen van het QR-label, betekent dat het serieus werk heeft gemaakt van de isolatie van de hotelkamers, meent Hilton.

KGI initiatiefnemer
Het Quiet Room Label® is een initiatief van het KGI en bedoeld als stimulans voor de creatie van stille hotelkamers en als houvast voor reizigers die op zoek zijn naar zo'n kamer. Geluidsoverlast is de meest gehoorde klacht onder hotelgasten en er zijn nog maar heel weinig hotels die echt stille kamers hebben.

Hotels die het Quiet Room Label® willen verwerven, kunnen het KGI hun kamers laten doormeten. Al naar gelang de mate van geluidsisolatie worden de kamers ingedeeld in één van 3 klassen. Voldoen hotelkamers niet aan de eisen, dan kan het hotels aanvullende geluidsisolerende maatregelen nemen om alsnog het QR-label te verwerven.

De markt voor stilte?
Dag stilte voor bijna alle gasten een doorslaggevend onderdeel is, blijkt uit het commentaar van KGI op de ontwikkeling van het keurmerk:
"Lawaai is nog steeds klacht nummer 1 onder hotelgasten. Nu hun beoordelingen mede het beleid van hotels bepalen, zullen deze meer geneigd zijn om stille kamers te creëren. En daarvoor bestaat inmiddels een objectief beoordelingssysteem: het Quiet Room(r) label. Het Quiet Room(r) label heeft tot doel om de creatie van stille hotelkamers te stimuleren en reizigers die een stille hotelkamer zoeken te voorzien van betrouwbare informatie. Hotels die het Quiet Room(r) label willen verwerven, moeten voldoen aan eisen en worden zorgvuldig getest.”
Trefwoorden: hotel, stilte, stille hotelkamer, Hilton

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.