Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2015

Provincie Gelderland moet regie nemen op recreatieve routenetwerken

Provincie Gelderland moet regie nemen op recreatieve routenetwerken
De provincie Gelderland moet de regie nemen bij het ontwikkelen van recreatieve routenetwerken in heel de provincie. De positie van Gelderland als populairste wandel- en fietsprovincie staat onder druk en alleen met een op kwaliteit en continuïteit gerichte totaalaanpak kan Gelderland haar positie handhaven of zelfs uitbouwen. Dat schrijven dertien (toeristische) organisaties in het Gelders Manifest Recreatieve Routenetwerken. Zij spelen hiermee nadrukkelijk in op de verkiezingen voor Provinciale Staten op 18 maart aanstaande.

Volgens de schrijvers van het manifest wankelt de positie van Gelderland als populairste wandel- en fietsprovincie. Het gros van alle recreatieve routes in Gelderland is van te lage kwaliteit en/of het beheer is niet (goed) geregeld. Ook zijn er nog ‘witte vlekken’, gebieden die slecht ontsloten zijn. Mede door gebrek aan kwaliteit en continuïteit van routes, ontwikkelen plattelandsondernemers veel te weinig arrangementen en blijft de economische benutting fors achter bij wat mogelijk is.

Routes op niveau
De initiatiefnemers stellen dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar beleefbare en tegelijkertijd betrouwbare routeproducten. Maar daarvoor is het op een gewenste niveau brengen en houden van kwaliteit, routebeheer, onderhoud van paden (veilig en begaanbaar), alsmede promotie en marketing van recreatieve routeproducten en routenetwerken essentieel. Dat is volgens de initiatiefnemers een gedeeld belang en moet duurzaam worden geregeld en continu afgestemd worden op de toenemende en veranderende vraag.

Provincie moet regie nemen en samenwerking organiseren
De ondertekenaars van het manifest vragen aan de provincie om in de periode 2016-2020 jaarlijks één miljoen euro in recreatieve routenetwerken te investeren. In 2015 moet daarvoor samen met de markt een sterke businesscase worden ontwikkeld. "Het gaat hierbij om maatschappelijk, economische en financieel profijt. We doen een beroep op de provincie om te participeren in deze businesscase en om ook anderen daartoe te committeren." Van de provincie wordt verder verwacht dat ze de regie nemen en samenwerking organiseren gericht op vier accenten:
  • Goede basisinfrastructuur: Zonder paden, geen routes! Daarom is het belangrijk dat er een samenhangend, voldoende verdicht netwerk van aantrekkelijke, veilige paden, pontovergangen, bruggen en (vaar)wegen is.
  • Integrale duurzame aanpak: Veel partijen houden zich in Gelderland bezig met het bedenken en (laten) aanleggen van nieuwe routes. Het is van belang om met alle betrokkenen afstemming te zoeken voor een integrale, duurzame aanpak.
  • Doorontwikkeling van bestaande netwerken: Bestaande netwerken en thematische routes zijn nooit af. Er is continu aandacht nodig om het product concurrentievaardig te houden. Het gaat hier niet dus niet alleen om goed regulier onderhoud, maar ook om het bij de tijd houden en het versterken.
  • Aanleg van nieuwe routenetwerken: Gelderland kent een provincie dekkend fietsroutenetwerk op basis van knooppunten, gecombineerd met een interprovinciaal netwerk van lange afstand routes (LAW/LF, deels internationaal).Ontwikkeling kan zich dus enerzijds focussen op het vervolmaken van bestaande netwerken (zoals Klompenpaden), inclusief benodigde voorzieningen. Anderzijds is er ruimte voor aanvullende en vernieuwende concepten en thema’s (denk aan Nationale Parken en Landschappen en aan de rivieren).
De ondertekenaars van het manifest zien dat onderhoud en beheer nog steeds geen standaard onderdeel is bij veel routes. De bezuinigingen en de decentralisatie leiden tot een zoektocht naar alternatieve geldstromen door tal van partijen. Zij vragen de provincie deze zoektocht te stimuleren en faciliteren met speciale aandacht voor de volgende accenten.
  • Organisatie van Beheer en Onderhoud
  • Fysieke én digitale kwaliteitsborging

Samen routes promoten

De initiatiefnemers constateren verder een enorme versnippering van de informatievoorziening rond routenetwerken."Voor een consument zijn de vele aanbieders en mogelijkheden niet te overzien. Dit is vaak een gevolg van de versnippering van het beheer en de promotie van de routes door verschillende partijen. Dit geldt voor heel Nederland en met een beter georganiseerde informatievoorziening kan Gelderland een concurrentievoordeel behalen." Daarom is het van belang om de informatievoorziening en promotie te bundelen en gegevens rond Gelderse routes centraal per regio te gaan beheren. Door sterke trekkers zoals bijvoorbeeld de bloesemroute naar voren te schuiven profiteert uiteindelijk de hele provincie. De ondertekenaars zien ook dat succesvolle routes door ondernemers worden gedragen die zich ermee verbinden. Ondernemers moeten zich meer bewust worden van de trekkende werking en kansen die routes bieden. Als ook zij de nabij gelegen routes promoten, zal bovendien de communicatiekracht verveelvoudigen.


Tot slot willen de ondertekenaars aandacht voor een goed systeem voor gebruik- , waardering- en effectmeting van de Gelderse routenetwerken, en de landelijke routenetwerken waar Gelderland onderdeel van uit maakt,


De ondertekenaars

Het Gelders Manifest Recreatieve Routenetwerken is een initiatief van het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland en wordt ondersteund door Stichting Landschapsbeheer Gelderland, Routebureau Achterhoek, Routebureau Uiterwaarde, Stichting Achterhoek Toerisme, Regiogemeenten Rivierenland, Marketing Veluwe,  RECRON, Landelijk Fietsplatform, Wandelnet, Waterrecreatie Nederland, ANWB en HISWA.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    25/07/25
    Exclusief voor leden
    Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
    Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
    25/07/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
    De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
    25/07/25
    Exclusief voor leden
    Vakantieboekingen trekken aan
    Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
    24/07/25
    Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
    Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
    24/07/25
    Exclusief voor leden
    Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
    Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
    24/07/25
    Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
    Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
    24/07/25
    Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
    Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
    24/07/25
    Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
    Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

    ||| Agenda |||

    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    03/09/25 t/m 07-09-25
    03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
    In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
    11/09/25
    11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
    Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
    01/10/25
    01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
    Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...