Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2015

Provincie Gelderland moet regie nemen op recreatieve routenetwerken

Provincie Gelderland moet regie nemen op recreatieve routenetwerken
De provincie Gelderland moet de regie nemen bij het ontwikkelen van recreatieve routenetwerken in heel de provincie. De positie van Gelderland als populairste wandel- en fietsprovincie staat onder druk en alleen met een op kwaliteit en continuïteit gerichte totaalaanpak kan Gelderland haar positie handhaven of zelfs uitbouwen. Dat schrijven dertien (toeristische) organisaties in het Gelders Manifest Recreatieve Routenetwerken. Zij spelen hiermee nadrukkelijk in op de verkiezingen voor Provinciale Staten op 18 maart aanstaande.

Volgens de schrijvers van het manifest wankelt de positie van Gelderland als populairste wandel- en fietsprovincie. Het gros van alle recreatieve routes in Gelderland is van te lage kwaliteit en/of het beheer is niet (goed) geregeld. Ook zijn er nog ‘witte vlekken’, gebieden die slecht ontsloten zijn. Mede door gebrek aan kwaliteit en continuïteit van routes, ontwikkelen plattelandsondernemers veel te weinig arrangementen en blijft de economische benutting fors achter bij wat mogelijk is.

Routes op niveau
De initiatiefnemers stellen dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar beleefbare en tegelijkertijd betrouwbare routeproducten. Maar daarvoor is het op een gewenste niveau brengen en houden van kwaliteit, routebeheer, onderhoud van paden (veilig en begaanbaar), alsmede promotie en marketing van recreatieve routeproducten en routenetwerken essentieel. Dat is volgens de initiatiefnemers een gedeeld belang en moet duurzaam worden geregeld en continu afgestemd worden op de toenemende en veranderende vraag.

Provincie moet regie nemen en samenwerking organiseren
De ondertekenaars van het manifest vragen aan de provincie om in de periode 2016-2020 jaarlijks één miljoen euro in recreatieve routenetwerken te investeren. In 2015 moet daarvoor samen met de markt een sterke businesscase worden ontwikkeld. "Het gaat hierbij om maatschappelijk, economische en financieel profijt. We doen een beroep op de provincie om te participeren in deze businesscase en om ook anderen daartoe te committeren." Van de provincie wordt verder verwacht dat ze de regie nemen en samenwerking organiseren gericht op vier accenten:
  • Goede basisinfrastructuur: Zonder paden, geen routes! Daarom is het belangrijk dat er een samenhangend, voldoende verdicht netwerk van aantrekkelijke, veilige paden, pontovergangen, bruggen en (vaar)wegen is.
  • Integrale duurzame aanpak: Veel partijen houden zich in Gelderland bezig met het bedenken en (laten) aanleggen van nieuwe routes. Het is van belang om met alle betrokkenen afstemming te zoeken voor een integrale, duurzame aanpak.
  • Doorontwikkeling van bestaande netwerken: Bestaande netwerken en thematische routes zijn nooit af. Er is continu aandacht nodig om het product concurrentievaardig te houden. Het gaat hier niet dus niet alleen om goed regulier onderhoud, maar ook om het bij de tijd houden en het versterken.
  • Aanleg van nieuwe routenetwerken: Gelderland kent een provincie dekkend fietsroutenetwerk op basis van knooppunten, gecombineerd met een interprovinciaal netwerk van lange afstand routes (LAW/LF, deels internationaal).Ontwikkeling kan zich dus enerzijds focussen op het vervolmaken van bestaande netwerken (zoals Klompenpaden), inclusief benodigde voorzieningen. Anderzijds is er ruimte voor aanvullende en vernieuwende concepten en thema’s (denk aan Nationale Parken en Landschappen en aan de rivieren).
De ondertekenaars van het manifest zien dat onderhoud en beheer nog steeds geen standaard onderdeel is bij veel routes. De bezuinigingen en de decentralisatie leiden tot een zoektocht naar alternatieve geldstromen door tal van partijen. Zij vragen de provincie deze zoektocht te stimuleren en faciliteren met speciale aandacht voor de volgende accenten.
  • Organisatie van Beheer en Onderhoud
  • Fysieke én digitale kwaliteitsborging

Samen routes promoten

De initiatiefnemers constateren verder een enorme versnippering van de informatievoorziening rond routenetwerken."Voor een consument zijn de vele aanbieders en mogelijkheden niet te overzien. Dit is vaak een gevolg van de versnippering van het beheer en de promotie van de routes door verschillende partijen. Dit geldt voor heel Nederland en met een beter georganiseerde informatievoorziening kan Gelderland een concurrentievoordeel behalen." Daarom is het van belang om de informatievoorziening en promotie te bundelen en gegevens rond Gelderse routes centraal per regio te gaan beheren. Door sterke trekkers zoals bijvoorbeeld de bloesemroute naar voren te schuiven profiteert uiteindelijk de hele provincie. De ondertekenaars zien ook dat succesvolle routes door ondernemers worden gedragen die zich ermee verbinden. Ondernemers moeten zich meer bewust worden van de trekkende werking en kansen die routes bieden. Als ook zij de nabij gelegen routes promoten, zal bovendien de communicatiekracht verveelvoudigen.


Tot slot willen de ondertekenaars aandacht voor een goed systeem voor gebruik- , waardering- en effectmeting van de Gelderse routenetwerken, en de landelijke routenetwerken waar Gelderland onderdeel van uit maakt,


De ondertekenaars

Het Gelders Manifest Recreatieve Routenetwerken is een initiatief van het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland en wordt ondersteund door Stichting Landschapsbeheer Gelderland, Routebureau Achterhoek, Routebureau Uiterwaarde, Stichting Achterhoek Toerisme, Regiogemeenten Rivierenland, Marketing Veluwe,  RECRON, Landelijk Fietsplatform, Wandelnet, Waterrecreatie Nederland, ANWB en HISWA.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    11/07/25
    De fuik van nepadvertenties voor vakanties
    Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
    11/07/25
    Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
    Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
    10/07/25
    Exclusief voor leden
    Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
    Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
    10/07/25
    RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
    Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
    10/07/25
    TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
    TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
    10/07/25
    Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
    Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
    10/07/25
    Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
    De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
    10/07/25
    Exclusief voor leden
    Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
    Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten