Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-03-2015
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme februari 2015

Verleid en beleef

Congres de Verleiding op 16 april in Diemen

Verleid en beleef

Verleiden, beleven en verbinden. Drie onmisbare concepten binnen de toeristische en vrijetijdssector. Vijf HBO-opleidingen toerisme samen met NRIT Media maken in co-creatie het congres De Verleiding. Prominente sprekers blikken vooruit.


Wat weten we eigenlijk van het proces van verleiding? Hoe bereikt u in de stortvloed aan informatie uw potentiële gasten? En hoe werkt het dan precies? En hoe kunnen we gasten aan ons binden zodat ze nog een keer komen? Over verleiden en verbinden van (potentiële) gasten hoort u alles op Het Toerisme- & Vrijetijdscongres 2015, dat in het teken staat van De verleiding. Drie prominente sprekers blikken vooruit. Waarom is verleiden nu zo belangrijk voor de ontwikkeling van toerisme?


Verleiden met precieze boodschap

Rianne van der Loo, Industry Manager Travel bij Google Nederland: "De consument is continu online. Informatie is voor iedereen altijd en overal beschikbaar. Juist nu is het belangrijk om consumenten te verleiden voor jou te kiezen. Google's innovaties op het gebied van Travel en online marketing spelen hierop in en zorgen voor steeds meer mogelijkheden om de juiste consument te bereiken op het juiste moment en met de juiste boodschap.”


Vakantie is emotie

Fred van Raaij, Hoogleraar Economische Psychologie Tilburg University: "Vakantie en recreatie zijn emotionele zaken voor de consument. Op dit moment houd ik me bezig met financieel gedrag. Ik heb in het verleden ook onderzoek gedaan naar recreatie. Hierdoor kan je interessante vergelijkingen trekken. Bij financiën gaat het om afwegen van voor- en nadelen maar in toerisme gaat het nadenken meer om het voorstellen hoe de vrije tijd eruit ziet. Daarin zijn mensen veel gevoeliger voor de verleiding. De consument kan dat maar moeilijk rationeel beargumenteren en daar liggen de kansen voor bedrijven en regio’s. Dan volgt een lastiger detail voor het thema de Verleiding. Mensen denken lang na over een vakantie of een weekend weg, met alle mooie beelden erbij. Hoe dichter bij de vakantie komt, hoe meer ze praktisch moeten handelen zoalskoffers inpakken,geld wisselen of eennieuwpaspoort halen. Dat maakt een vakantie vlak voor het begin van die vrije dagen een periode van stress en dat kan lastig zijn voor de branche om slim mee om te gaan.”


Beleving waarmaken?

Martijn Rouss, manager hotel Estheréa: "Verleiding is iets van alle tijden, continu worden we verleid tot het afnemen van bepaalde producten. De toerisme en vrijetijdssector beweegt mee met de globale trend van productfocus naar klantfocus waar de ervaring, beleving en mening van de klant centraal staan. Verleiding ontstaat door een verlangen naar die ervaring en beleving te creëren met het doel deze te verkopen. In de hospitality wereld heeft degast altijd al centraal gestaan en het creëren van dat verlangen is niet zo moeilijk maar het waarmaken van die ervaring en beleving wel.”


Vandaag inschrijven

Bekijk het complete programma van Het Toerisme-& Vrijetijdscongres 2015 De Verleiding op www.hettoerismeenvrijetijdscongres.nl. Schrijf vandaag nog in voor deze dag om kennis, ervaring en nieuwe contacten te verzamelen.


Trefwoorden: Verleiding, congres, marketing, hospitality, Google, Estherea, Tilburg University

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...