Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

De wensen bij gastvrijheid

30% van de Nederlanders gaat 3x weekend weg

De wensen bij gastvrijheid
Luuk Scholte over gastvrijheid: “Denk zeker dan aan passend personeel.” Foto: Horecava

Een weekend weg is mateloos populair. Wat verwacht de Nederlander dan van de gastvrijheidsindustrie? Luuk Scholte, beursmanager vakbeurs Horecava, geeft zijn visie.


De koele cijfers rondom een weekend weg. Eén op de drie Nederlanders gaat 3x per jaar of vaker een weekendje weg naar een hotel of vakantiehuisje. Circa driekwart doet dit voor de ontspanning (73%) en pas op de tweede plaats komt ‘voor de gezelligheid’ (61%). Overige redenen zijn: Omdat het goed is voor het hele gezin, met kinderen erbij (31%), Om iets te vieren (20%) en Omdat het goed is voor mijn relatie, even zonder kinderen (12%). 25% gaat vrijwel nooit. Dat betekent een enorme massa aan potentiële klanten voor toerisme.


Weekend weg: verplaats je in de gast

Dat klinkt als makkelijke omzet, je hoeft maar een accommodatie of restaurant te openen en de gasten komen binnen. Gastvrijheid is hard werken en goed zien waar de gast behoefte aan heeft. Luuk Scholte: "Een weekend naar een hotel of een vakantiehuis, dan heb je bijna altijd wel de cross over naar de horeca. Gezellig uitgaan betekent ook buiten de deur eten en ontdekken wat de ondernemers bieden. Het buitenshuisgevoel is nauw verbonden met de horeca. Dan moet je weten waar de gast voor komt. Ik adviseer aan bedrijven om je te verplaatsen in de gast. Dat kan zijn dat een eerlijke prijs, een interessant aanbod of bijzonder interieur beter werkt dan een compleet marketingplan. Je moet zeker goed worden in doelgroep denken. De meeste horecaondernemers handelen en ondernemen vanuit een eigen gevoel. Voeg daar aan toe wat de doelgroepen willen die een weekend weg en horeca combineren. Denk zeker dan aan passend personeel. Blijf daarin dicht bij jezelf en bij wat past bij je bedrijf. Ik vind dat Koninklijke Horeca Nederland erg veel aandacht heeft voor het trainen van mensen. Dienstverlening en het soort ontvangst hoort zeker bij de doelgroepgedachte.” Dat past weer bij de diepgewortelde wens naar een leuke tijd. Nederlanders bezoeken een café of restaurant met name ‘voor de gezelligheid’ (88%), blijkt uit het Horecava marktonderzoek.


Trends: gezond en internationaal

Twee trends in het onderzoek werden niet naar buiten gebracht. Iets meer dan de helft van de respondenten (n=240) heeft de wens om gezond te eten. Daarbij vinden veel toeristen het fijn om internationaal te eten. "De eerste trend speelt al wat langer. Je ziet daarin nog iets. Dit zijn brede trends en daar moet je aan toevoegen dat gasten het heel fijn vinden om gezond te eten én daarbij horen waar het eten vandaan komt. Dat past helemaal bij de opkomst van vers eten in de horeca en als beleving bij het weekend weg. Ondernemers moeten echt weten hoe het zit met duurzaamheid en kennis over de ingrediënten verzamelen. Ik zie dit bij brede groepen consumenten, het is geen niche meer. We zien het ook terug op de beursvloer en bij de standhouders. Steeds meer kennis over voeding en ingrediënten wordt verzameld en het verhaal er achter wordt gebruikt in de businessconcepten.”


Consument heeft wat over voor gastvrijheid

Het lijkt een kleine kwestie: aanbieden van kraanwater. Hierin schuilt de discussie hoever je als accommodatie of horeca een product gratis of betaald kunt maken. Een meerderheid van de Nederlanders wil best betalen voor kraanwater (57%). Voor een karaf water (0,75 liter) is men bereid om € 0,50 (22%), € 1,- (24%) of meer (11%) te betalen. Als er brood plus boter bij wordt geserveerd wil nog eens één op vijf gasten (21%) hiervoor betalen, waarmee het totaal op 78% (57% + 21%) komt.


En kraanwater op de menukaart? Dat gaat voor de meeste horecaondernemers te ver: hiertoe is slechts één op de zeven (14%) van de cafés en restaurants bereid en slechts één op de vijf hotels (19%). De gemiddelde Nederlandse horecaondernemer denkt dat gratis water schenken meer oplevert dan het kost (46% mee eens), maar er is ook duidelijk een groep (26%, een kwart) die niet hierin gelooft.


Goed prijskaartje afwegen

"Ja,” is het antwoord van Scholte of mensen snel geneigd zijn om te betalen voor eenvoudige diensten. "Het is een beetje gissen. Ik zie hierin dat mensen de ondernemer snappen. De Nederlander is wel kritisch op wat iets mag kosten. Mensen reizen meer en in het buitenland is het heel gewoon dat voor brood en water iets wordt betaald. Er mag iets voor gevraagd worden. De ondernemer moet het goed afwegen wat hij hiermee doet en bereikt. Water en brood is een gastvrij gebaar. Het helpt ook uitstekend als gasten moeten wachten.”


5x Trend VS

Onderzoek in Amerika laat ook zien dat duurzaamheid en gezondheid grote onderwerpen zijn voor de consument. Wat vinden de Amerikanen belangrijk als het aankomt op eten?

1) Kortingsacties

2) Duurzaamheid

3) Keus voor gezond eten

4) Innovatie van de keuken

5) Wisselen in internationale keuken

Bron: Marketresearch.com


Trefwoorden: horeca, weekend weg, recreatie, onderzoek, markt, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten