Leeuwarden Hoofdstad van de Smaak
Leeuwarden moet tot 2018 wachten tot het Culturele
Hoofdstad van Europa is en toch is het nu ook al een beetje hoofdstad. Leeuwarden
is in 2015 Hoofdstad van de Smaak.
De start vindt plaats door een tentoonstelling in het Natuurmuseum. Reden voor
het Natuurmuseum om het onderwerp Food smakelijk voor het voetlicht te brengen
in het Smaakparadijs. Deze tentoonstelling duurt tot en met 1 maart 2015. "Het
leuke van een onderwerp als smaak is dat er natuurlijk veel geproefd gaat worden.
Zet je smaakpapillen op scherp en stap in de wondere wereld van zoet, zout,
zuur en bitter. Tijdens deze periode zijn we extra lang geopend: dagelijks van
10.00 tot 17.00 uur, dus extra vroeg en ook op de maandagen.” De
tentoonstelling is gericht op kinderen.
Voordat bezoekers het Smaakparadijs betreden moeten ze eerst de eet-eed
afleggen: "Hierbij beloof ik plechtig nooit meer te zeggen ‘dat lust ik niet’
zonder eerst te proeven”. Met een strippenkaart in de hand kunnen kinderen
vervolgens de stands in het atrium bezoeken. De stands zijn net zo opgebouwd
als de smaakpapillen op je tong: voorin zoet, gevolgd door zout met daarachter
zuur en achterin bitter.
Trefwoorden: Natuurmuseum, smaak, Hoofdstad van de Smaak, Leeuwarden
|
|
04/07/25
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
|
03/07/25
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
|
03/07/25
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
|
03/07/25
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
|
02/07/25
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
|
02/07/25
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
|
02/07/25
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
|
02/07/25
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|