Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

Leeuwarden Hoofdstad van de Smaak

Leeuwarden Hoofdstad van de Smaak
Leeuwarden moet tot 2018 wachten tot het Culturele Hoofdstad van Europa is en toch is het nu ook al een beetje hoofdstad. Leeuwarden is in 2015 Hoofdstad van de Smaak.

De start vindt plaats door een tentoonstelling in het Natuurmuseum. Reden voor het Natuurmuseum om het onderwerp Food smakelijk voor het voetlicht te brengen in het Smaakparadijs. Deze tentoonstelling duurt tot en met 1 maart 2015. "Het leuke van een onderwerp als smaak is dat er natuurlijk veel geproefd gaat worden. Zet je smaakpapillen op scherp en stap in de wondere wereld van zoet, zout, zuur en bitter. Tijdens deze periode zijn we extra lang geopend: dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur, dus extra vroeg en ook op de maandagen.” De tentoonstelling is gericht op kinderen.

Voordat bezoekers het Smaakparadijs betreden moeten ze eerst de eet-eed afleggen: "Hierbij beloof ik plechtig nooit meer te zeggen ‘dat lust ik niet’ zonder eerst te proeven”. Met een strippenkaart in de hand kunnen kinderen vervolgens de stands in het atrium bezoeken. De stands zijn net zo opgebouwd als de smaakpapillen op je tong: voorin zoet, gevolgd door zout met daarachter zuur en achterin bitter.
Trefwoorden: Natuurmuseum, smaak, Hoofdstad van de Smaak, Leeuwarden

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.