Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

Toeristisch leven voor Route Napoleon

Toeristisch leven voor Route Napoleon

Het is 200 jaar geleden dat Napoléon zijn opmars voor zijn tweede regering naar Parijs maakte. Deze Route Napoléon wordt in toerisme ingezet voor evenementen en routes.

Het leven van Napoleon fascineert bezoekers vanuit de hele wereld. Daarom wordt dit jaar groots uitgepakt: het is de tweehonderdste verjaardag van Napoleons terugkeer van het eiland Elba, zijn glorieuze opmars via de ‘Route Napoléon’ naar Parijs en zijn minder succesvolle - tweede - regering van 100 dagen.


Reconstructie van de opmars
Het jubileumjaar wordt spectaculair gestart met een reconstructie van wat er zich tussen 1 en 7 maart 1815 heeft afgespeeld. Napoleon meerde toen met duizend soldaten aan bij het plaatsje Golfe-Juan en trok in een onwaarschijnlijk tempo noordwaarts: op 7 maart stond hij voor de poorten van Grenoble, bijna 330 kilometer verder! Het werd niet voor niets ‘de vlucht van de adelaar’ genoemd.


Het Eerste Regiment van de Poolse lichte cavalerie (lansiers) gaat dit jaar proberen op exact dezelfde data exact dezelfde route te volgen. Inclusief het ‘s avonds opslaan van kampementen daar waar Napoleon en zijn mannen bivakkeerden. In het weekend van 6 tot 8 maart wordt bij Laffrey (bij Grenoble) de ontmoeting nagespeeld van Napoleon met de troepen van Lodewijk de 18e die hem moesten stoppen, maar zich na een kort gesprek juist achter Napoleon schaarden. Honderden vrijwilligers in historische kostuums zullen hieraan deelnemen.


Route voor de toerist
Het hele jaar door zijn er evenementen langs de Route Napoléon, die de eerste toeristische route van Frankrijk was en werd aangelegd in 1932, in een periode dat het vervoer gemakkelijker werd. En de pelgrim definitief werd vervangen door de toerist, meldt bureau Atout France.


De huidige Route Napoléon is aantrekkelijk voor zowel automobilisten als ruiters, fietsers en voetgangers, met al dan niet een grote historische interesse. Want onderweg presenteren alle plaatsen op de route niet alleen wat Napoleon er heeft gedaan, maar ook wat hen tegenwoordig zo aantrekkelijk maakt. Voor toerisme meldt Atour France: "Denk aan lavendelvelden, wildwatersporten, olijfoliemolens, vogels kijken, concerten en heerlijke maaltijden.”


Route in app

Binnenkort is via de AppStore en PlayStore de app ‘La Route Napoléon’ te downloaden, waarmee toeristen langs het hele traject extra informatie kunnen vinden over achtergronden, bezienswaardigheden en overnachtingsadressen.
Trefwoorden: route, frankrijk, toerisme, vakantie, cultuur

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.