Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-02-2015
Auteur: Marc Gerlings
NRIT Media

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)
Dag van de Romantische Muziek (foto: Rotterdam Partners)

Teveel, met name kleine bedrijven, zijn zich niet bewust wat voor een kracht muziek heeft in de marketing. De grote vraag is: hoe wil je met muziek je positionering verstevigen?

Een wijnwinkel die zijn omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist wéghouden uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan hebben. Veel grote winkelketens en supermarkten zijn zich daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt valt er voor veel kleinere winkels en cafés op dit gebied - letterlijk - nog veel winst te halen. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf," meent website Muziek Werkt.

Zorgen voor ontspanning of omzet verhogen?
De website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra. Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt. Janssen: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen".

Checklist 9x
Het gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere ondernemer gaat nadenken over z'n eigen 'sound-identiteit'. Melanie van de Kuinder, woordvoerster Sena: "Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten te halen."

De 9 stappen in muziek voor je bedrijf of organisatie

1. Muziek draagt bij aan de algehele winkelervaring
De waardering voor je zaak hangt niet alleen af van de producten en service die je biedt. Ook muziek is een belangrijk instrument om je merk positief te onderscheiden.

2. Definieer hoe je merk klinkt
Muziek en geluid zijn effectieve communicatiemiddelen. Met de juiste muziek kan je associaties en emoties oproepen die met jouw producten matchen. De muziek die je draait moet daarom goed aansluiten bij de belevenis die je wil creëren. Welke associaties wil je dat klanten krijgen bij muziek? Welke emoties wil je oproepen en hoe moet jouw onderneming reflecteren in de muziek?

3. Denk om het volume
Zet de muziek niet te hard, maar ook niet te zacht. Dat wekt irritatie op.

4. Wat is de rationele functie van de muziek?
Probeer je met de muziek bepaalde geluiden te maskeren, moet er leven in de brouwerij worden gebracht of wil je de bezoekers op een bepaalde manier door de winkel sturen?

5. Kijk wat voor audioapparatuur je tot je beschikking hebt
Beschik je nog niet over de juiste apparatuur? Zorg dan dat daar verandering in komt.

6. Test muziek en volume regelmatig uit op werknemers en klanten
Vraag werknemers en klanten wat ze van de afgespeelde muziek en het volume vinden. Zij zijn een goede indicator.

7. Voor wie speel je de muziek af?
Gaat het je om de brand manager die een duidelijk muziekprofiel wil neerzetten? Zijn de werknemers uit op een stimulerende werkomgeving met gevarieerde muziek? Of gaat het om de klanten en het vervullen van hun muzikale wensen? Een juist antwoord is er niet, maar het is wel goed om je te bedenken wiens muziek je afspeelt, voor wie en waarom.

8. Heeft je onderneming baat bij commerciële of inspirerende boodschappen?
Als je gebruikt maakt van online radio heb je vaak de mogelijkheid om zelf spotjes in te programmeren. Dit kan de opbrengst van je onderneming verhogen.

9. Denk aan het afsluiten van een licentie
Als u muziek laat horen aan personeel of werknemers, laat u andermans werk horen. Het werk van tekstdichters, componisten, producenten, vocalisten en instrumentalisten. Hun toestemming is nodig om dat werk in het openbaar te laten horen. En daarvoor mogen zij een vergoeding vragen. U kunt hiervoor eenvoudig een licentie afsluiten via mijnlicentie.nl.

Link: http://www.muziekwerkt.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    04/06/25
    Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
    Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
    03/06/25
    Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
    Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
    03/06/25
    Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
    Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
    03/06/25
    Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
    Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
    03/06/25
    Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
    Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
    03/06/25
    Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
    Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
    03/06/25
    Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
    Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
    02/06/25
    HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
    HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.

    ||| Agenda |||

    05/06/25
    05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
    Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
    10/06/25
    10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
    Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
    19/06/25
    19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
    Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...