Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wat zijn de droomvakanties van Nederlanders?

Wat zijn de droomvakanties van Nederlanders?
Nederlanders zijn meer avontuurlijke vakantiegangers (53%) als relaxers (27%). De wereld ontdekken en nieuwe plekken zien staat hoog op het lijstje van goede voornemens. Want bijna één op de vijf Nederlanders kiest dit jaar voor een vakantiebestemming waar hij of zij nog niet eerder is geweest. En als geld geen rol zou spelen, wil meer dan één op de vijf een sabbatical nemen voor een mooie, lange rondreis.


Dat blijkt uit onderzoek van ANWB Reisverzekering in samenwerking met Multiscope naar de vakantietrends en -behoeften van 2015. Daarvoor zijn in januari van dit jaar 1.000 Nederlanders ondervraagd. Een leuk onderzoek met een aardige segmentering maar wij laten ons voor wat betreft de vakantieplannen van de Nederlanders natuurlijk leiden door het onderzoek van NBTC-NIPO Research.


Hoewel het nieuwe jaar nog maar net is begonnen, weet volgens ANWB negen op de tien al dat ze er dit jaar tussenuit gaan en driekwart van de Nederlanders heeft zelfs al concrete vakantieplannen. Doorslaggevend bij de keuze van een bestemming is:


Vakantietypen

  1. nieuwe plekken ontdekken (18%)
  2. rijke cultuur proeven (15%)
  3. rond kunnen trekken (13%)
  4. een mooi strand (12%)
  5. altijd naar dezelfde vertrouwde bestemming gaan (8%)
  6. in of dichtbij een grote stad zijn (7%)
  7. dicht bij huis verblijven, om snel thuis te kunnen zijn (7%)

Wat verder opvalt is dat vrouwen vaker bepalen waar de reis heen zal gaan. Eén op de tien mannen geeft aan dat de vrouw de doorslaggevende factor is bij de keuze van de vakantiebestemming. Terwijl minder dan één op de twintig vrouwen antwoordt dat de man hier een rol speelt.



Droomvakanties

Hoewel het merendeel van de Nederlanders dit jaar een aantal dagen of langer op vakantie gaat, hebben Nederlanders ook nog vakantiedromen. Maar waarvan eigenlijk? Als geld en tijd geen rol zouden spelen, dan wil eenvijfde alles achterlaten voor een mooie droomreis, gevolgd door een memorabele groepsreis met geliefden en dierbaren.


Droomreizen

22% alles achterlaten voor een mooie rondreis

19% een memorabele groepsreis maken met alle geliefden en dierbaren

17% een aantal mooie wereldsteden bezoeken zoals bijvoorbeeld: Tokio, New York, Sidney of Kaapstad

12% een ticket kopen naar een willekeurig tropisch eiland

10% een aantal beroemde toeristische attracties zien zoals bijvoorbeeld de Chinese Muur of de  Taj Mahal

6% ‘thuiskomen’ op de vertrouwde vakantieplek

3% naar een land om een taal (of iets anders) te leren

2% op wintersport

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...