Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Transavia wil fors groeien

Nadruk op hospitality, service en digitale dienstverlening

Transavia wil fors groeien
Transavia wil op den duur groeien naar 10 miljoen passagiers en een omzet van 1 miljard euro per jaar. Die omvang heeft de luchtvaartmaatschappij nodig om haar nummer één positie als point-to-point-luchtvaartmaatschappij in Europa te behouden. Voor die ambitie is een vloot van veertig toestellen nodig. Nu vliegt Transavia met 20 Boeings 737-800 en 10 Boeings 737-700 naar zo’n 120 bestemmingen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De focus wordt ook op de zakelijke reiziger gericht.


Dat heeft Transavia bekend gemaakt bij de presentie van de nieuwe merkidentiteit en ambitieuze doelen voor de toekomst. Hospitality, service en digitale dienstverlening zijn de speerpunten in de ambitie om te groeien naar 10 miljoen leisure- en business-passagiers per jaar. De naam Transavia.com wordt overboord gegooid en we mogen vanaf nu gewoon weer praten over Transavia.


Nieuwe huisstijl met bijbehorende merkidentiteit

Om deze verandering ook visueel kenbaar te maken, presenteert het bedrijf daarom een nieuwe merkidentiteit en een nieuwe huisstijl. Wat blijft zijn de kleur groen, de ronde vormen en de letter T. Daaraan worden nieuwe elementen toegevoegd zoals de iconen en de nieuwe kleuren. Het beeldmerk en de iconen zijn zo ontworpen dat ze in iedere taal aanspreken en snel worden begrepen. Bovendien zijn ze makkelijk toe te passen in alle soorten media-uitingen. Of dat nu offline of online is. En digitaal is inmiddels zó vanzelfsprekend, dat Transavia.com wordt omgedoopt tot ‘gewoon’ Transavia. Alle vliegtuigen worden overigens niet direct overgespoten, dat doet de maatschappij pas bij een geplande schilderbeurt.


Volgens algemeen directeur Mattijs ten Brink moet Transavia de nummer één betaalbare en toegankelijke luchtvaartmaatschappij worden.


"Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening. Onze passagiers staan centraal in alles wat we doen en we zetten een stap extra om ze optimaal te kunnen blijven bedienen. Iedereen is welkom bij Transavia. Aan boord maken we geen onderscheid en zijn alle passagiers gelijk.”



Focus ook op zakelijke reiziger

Omdat zakelijke reizigers steeds vaker kiezen voor voordelige vluchten richt Transavia zich niet langer alleen op vakantiegangers, maar ook op die zakelijke reiziger. Tegelijkertijd wordt de reisbranche niet vergeten: "We zijn de enige low-cost-luchtvaartmaatschappij die zich blijft richten op touroperators. Samen met onze partners blijven we dan ook nieuwe producten ontwikkelen.”


Efficiencyslag noodzakelijk

Transavia gaat de digitale klantreis optimaliseren en werkt daartoe aan een nieuw digitaal platform. "We moeten meer aanwezig zijn waar onze passagiers zich bevinden. Niet alleen fysiek, aan de balie en tijdens de vlucht, maar ook online.” Toch realiseert ook Transavia zich dat de laagste ticketprijs voor de meeste consumenten leidend is: "Om die lage prijs te kunnen blijven bieden, moeten we een efficiencyslag doen op onze eigen kosten. Dat betekent uitgaven reduceren en onze processen verder stroomlijnen.” Dit alles moet er toe leiden dat Transavia in 2017 weer winstgevend is.


Wie zich het best aanpast overleeft

Darwin zei het al: ‘Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar diegene die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving.’ De luchtvaartsector beleeft turbulente jaren. De wensen en verwachtingen van reizigers veranderen. Mondiale trends zorgen ervoor dat luchtvaartmaatschappijen zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. "We zien deze rebrandingoperatie dan ook niet als kostenpost, maar als investering. Nodig om onze belangrijke ambities voor de toekomst te realiseren”, vertelt Ten Brink.




Mondiale luchtvaarttrends

Transavia ziet veel veranderingen in de luchtvaartsector op zich afkomen. Veranderingen waar de organisatie niet omheen kan en die de vandaag aangekondigde rebranding aanjagen. Enkele trends die van invloed zijn:


Global traveller

De wereld globaliseert en het aantal vliegbewegingen – zowel leisure als business – neemt daardoor snel toe. Zakelijke reizigers kiezen bovendien vaker voor goedkope alternatieven.


De hybride consument

Consumenten gaan voor lage prijzen met behoud van kwaliteit of kiezen heel bewust voor een duurder premium alternatief.


Value for money

Transparante prijzen zorgen voor een steeds bewustere consument. Klanten letten meer dan ooit op de prijs-waardeverhouding. De verwachtingen die consumenten hebben zijn bovendien gebaseerd op het beste wat de industrie te bieden heeft.


Optimale (online) ervaring

Consumenten kopen hun tickets steeds vaker online en mobiel. Ze rekenen in dat proces op de beste service, hospitality en een hoge mate van gemak.


Brandstofprijzen

Ondanks de lage olieprijzen van nu, blijft brandstof de komende jaren een onzekere factor voor vliegtuigmaatschappijen. Ticketprijzen staan daardoor onder druk wat de marges doen slinken.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...