Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Alle horecabranches boekten omzetgroei

Alle horecabranches boekten omzetgroei

De horeca heeft in het derde kwartaal 4,7 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet groeit al vijf kwartalen op rij. De groei is in het derde kwartaal wel iets afgezwakt ten opzichte van het eerste halfjaar (omzetgroei bijna 6,5 procent). Dat schrijft CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca.


Een voorzichtig economisch herstel, maar ook het relatief warme weer hebben de horecaondernemers opnieuw aan meer omzet en een hoger volume geholpen. Consumenten gaven in de eerste drie kwartalen beduidend meer uit in de horeca. Kijken we naar de totale consumptie van Nederlandse huishoudens dan valt op dat huishoudens in het derde kwartaal iets meer hebben besteed dan een jaar eerder. Deze groei volgt op bijna drie jaar van krimp. Helaas is het consumentenvertrouwen nog steeds negatief (november: -8). Daarmee is het aantal pessimistische consumenten nog altijd groter dan het aantal optimisten.


Alle deelbranches profiteren

Alle deelbranches in de horeca realiseerden wederom omzetgroei. Kantines en cateringbedrijven deden het, samen met de restaurants, het beste met 5,7 procent omzetgroei. Ook snackbars (inclusief ijssalons) en hotels boekten een solide groei. De sterke omzetgroei van de cafés van het eerste halfjaar is afgenomen tot 2,2 procent in het derde kwartaal.


Figuur 1: Omzetontwikkeling deelbranches horeca


Hotels

In het derde kwartaal kwam de omzet van hotels, inclusief pensions en conferentieoorden 5,4 procent hoger uit dan een jaar eerder. In de eerste drie kwartalen van 2014 is een gemiddelde omzetgroei gerealiseerd van bijna 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hotels maken circa 20 procent uit van de totale horecaomzet.


Figuur 2: Omzetontwikkeling hotels


Restaurants

De omzet van restaurants is in het derde kwartaal van 2014 met 5,7 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De prijzen stegen met 0,8 procent, de verkopen (volume) met 4,9 procent. De restaurants zijn de enige branche in de horeca waar de omzetten al jaren stijgen. De restaurants nemen circa 30 procent van de totale omzet in de horeca voor hun rekening


Prijzen

De prijzen in de traditionele horeca stegen in het derde kwartaal van 2014 met gemiddeld 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit is lager dan de inflatie (1,4 procent). De prijsstijging is de afgelopen jaren nog niet zo laag geweest. De prijzen van restaurants stegen 0,8 procent. De prijzen in cafés stegen met 2,9 procent het meest. De accijnsverhoging per 1 januari 2014 droeg bij aan hogere prijzen van alcoholische dranken.


Figuur 3: Prijsontwikkeling horeca



Personeel

De vraag naar horecapersoneel is in 2014 hoger dan in voorgaande jaren. In het derde kwartaal van 2014 ontstonden 16 duizend nieuwe vacatures in de horeca. Het aantal openstaande vacatures bedroeg eind oktober 8,9 duizend. Dit zijn er 1,8 duizend meer dan een jaar eerder.


Vertrouwen

Het vertrouwen onder horecaondernemers is aan het begin van het vierde kwartaal uitgekomen op 5. De stemmingsindicator ligt daarmee hoger dan in het derde kwartaal, maar is wel iets lager dan in het tweede kwartaal, toen de hoogste stand in drie jaar werd bereikt. De sector is in 2014 nog altijd beduidend positiever dan in 2012 en 2013.

Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/9DD9EC56-4F2D-4DA0-A754-BAE1307C0FAC/0/2014k3ho.pdf
Topics:Horeca

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...