Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-12-2014
Auteur: Adriaan van Liempt, Pieter de Rooij, Marcel Bastiaansen, Famke van den Berg, Huixia Yang
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Publicatie: Vrijetijdstudies 2014-3

De mythe van de linkse hobby

Over het subsidiëren van podiumkunsten en politieke voorkeur

De mythe van de linkse hobby
Rond 2011 is er in Nederland enige consternatie geweest rondom de term ‘linkse hobby’. Deze term viel in een tijd waarin bezuinigingen in de culturele sector besproken werden en in gang werden gezet. Dit artikel gaat de discussie rondom de term zelf niet heropenen, maar beschrijft in hoeverre er sprake is van samenhang tussen politieke voorkeur en voorkeur voor podiumkunsten. Gebruikmakend van bestaande data over vrijetijdsgedrag en politieke voorkeur van het LISS panel van Centerdata hebben wij onderzocht of frequente bezoekers van podiumkunsten gemiddeld (1)links dan wel rechts politiek georiënteerd zijn, (2) een hoger of lager inkomen hebben dan niet-frequente bezoekers, en (3) vaker op politieke partijen stemmen meteen sterk cultureel profiel. We laten zien dat er een zeer beperkte samenhang is tussen bezoekfrequentie enerzijds, en politieke voorkeur, cultureel profiel, en inkomen anderzijds. Als er al significante associaties zijn, dan zijn de gevonden effectgroottes zwak. We concluderen dan ook dat de podiumkunsten geen uitgesproken linkse hobby zijn.

Download hier het complete artikel.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: podiumkunsten, politieke voorkeuren, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname