Geplaatst op: 08-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 van start

Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 van start

Vandaag is de 50ste editie van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 in Utrecht van start gegaan. De beurs is van woensdag 8 oktober tot en met zondag 12 oktober te bezoeken in de Jaarbeurs in Utrecht.


De vorige editie werd nog geschrapt vanwege onvoldoende belangstelling vanuit de markt. Daarmee zakte het concept van de beurs, het bieden van een totaaloverzicht van het kampeeraanbod, onderuit. De beurs trok met 30.000 belangstellende consumenten volgens VNU Exhibitions Europe wel voldoende bezoekers. Voor de editie 2014 spreekt de organisatie geen verwachting uit. Het feit dat de beurs na een jaar afwezigheid geheel vernieuwd weer terugkeert, spreekt wel vertrouwen uit.


Honderd jaar kamperen

Op deze 50ste editie wordt tevens stil wordt gestaan bij honderd jaar kamperen in Nederland. Voorzitter Leo Diepemaat van de organiserende Kampeer en Caravan Industrie (KCI): "Nederland is kampeerland nummer één, nergens ter wereld zijn er per hoofd van de bevolking zoveel caravans. Met een speciale tentoonstelling geven we in de Jaarbeurs een overzicht van onze campingcultuur. Daarnaast geeft de beurs ook weer traditiegetrouw een compleet overzicht van de nieuwste trends op kampeergebied.”


Vraag naar kamperen blijft, na kleine opleving in 2013, structureel negatief

Hoewel de vraag naar vakanties op toeristische standplaatsen in binnen- en buitenland in 2013 ten opzichte van 2012 een licht herstel liet zien (met 10.000 vakanties) naar 3,387 miljoen, daalde over langere tijd gezien – sinds het topjaar 2002 – de vraag naar toeristische standplaatsen met circa 25 procent. De groei van toeristisch kamperen kwam tussen 2012 en 2013 volledig voor rekening van het buitenland: +3,1 procent. In het binnenland daalde de belangstelling voor toeristisch kamperen, gemeten naar aantallen vakanties, met 2,2 procent. Het aantal overnachtingen herstelde zich licht: van 42,1 miljoen in 2012 tot 43,9 miljoen in 2013. Dat niveau is lager dan in 2011. Hier groeide zowel het aantal overnachtingen in het binnenland (+5,9%) als het aantal in het buitenland (+3,6%). Veel meer achtergrondinformatie over de Nederlandse kampeermarkt in het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2014.


Populariteit camper in de lift

Op de Nederlandse kampeermarkt is vooral de stijgende populariteit van de camper opvallend. Daar waar ons land begin 2009 nog minder dan 60.000 kampeerauto’s telde, is dat cijfer volgende de meest recente gegevens van brancheorganisaties KCI en BOVAG op 1 oktober jongstleden opgelopen tot 89.849. Het totale aantal geregistreerde caravans en campers in Nederland bedroeg op 1 oktober 547.582. Dat cijfer is exclusief lichte caravans en exclusief vouwwagens, die doorgaans geen eigen kenteken hebben en dus ook niet geregistreerd staan, evenals tenten uiteraard.


Tweedehands markt groeit

Ook dit jaar zit de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte kampeerauto’s in de lift. Tot en met het derde kwartaal verkocht de branche 1.031 nieuwe en 4.677 gebruikte campers, stijgingen van respectievelijk 1,8% en maar liefst 12,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De verkoop van nieuwe caravans daalde met 5,4% tot 4.960, terwijl er 9.945 tweedehands caravans de showrooms uitrolden, een plus van 1,6%.


De beurs

Dat de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 een veelzijdig aanbod van kampeermiddelen onder één dak heeft, staat voorop. Maar tijdens deze 50e editie mogen bezoekers meer verwachten. Niet alleen omdat de beurs vernieuwd is, waarmee de beleving van het kampeergevoel centraal staat. Met een aantal bijzondere eyecatchers, een nieuwe award uitreiking, de appsquare, de All You Need Is Love-caravan, een weggeefactie, veiling en het Italiaanse thema - inclusief Kampeertheater in de vorm van het Colosseum - is de beurs een echte must see voor kampeerliefhebbers.

Link: http://www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, beurzen

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
25/08/25
Nieuwe natuur voor Almere
Aan de noordkant van stadsbos Pampushout in Almere werken Flevo Landschap aan een bijzonder project: de Gouden Randen. Op een gebied van zo’n 8 hectare realiseren we nieuwe, robuuste natuur.
25/08/25
Groei verkoop speedpedelecs vlakt af
Op 1 januari 2025 telde Nederland 35,4 duizend speedpedelecs, ruim 2 duizend stuks meer dan een jaar eerder. Dat is een toename van 6,5 procent. Het aantal van deze snelle elektrische fietsen groeit niet meer zo snel.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
25/08/25
Exclusief voor leden
SAIL 2025 trekt 2,5 miljoen bezoekers
Het grootste evenement van Nederland zit erop. Gister vond de Sail-out plaats van de schepen. Ook dit trok weer vele tienduizenden mensen. De SAIL-organisatie meldt dat het evenement 2,5 miljoen bezoekers trok.
22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...