Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

Nijmegen is voor het vijfde jaar op rij de goedkoopste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het Nijmeegse terras kost € 18,77. De terrasprijzen zijn in Nijmegen net zo hoog als vorig jaar, waardoor de stad de titel ook dit jaar behoudt. Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 2,4% gestegen, waarmee de prijsstijging lager is dan de inflatie van afgelopen jaar (2,5%). De resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Duurste steden

Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje drank (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Haarlem dit jaar de duurste terrasstad is. Een rondje drank kost daar € 22,09. Haarlem stond vorig jaar nog op de derde plek, maar heeft dit jaar de koppositie van Den Haag overgenomen. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door ’s-Hertogenbosch, Den Haag en Amsterdam, waarna Rotterdam de top 5 afsluit. In Utrecht zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 5,3%. De stad klimt daarmee 5 plaatsen in de ranglijst naar de 6e plaats. Zoetermeer stijgt dit jaar ook fors; vorig jaar stond de stad nog op de 15e plaats maar door een prijsstijging van 4,1% staat de stad nu op de 8e plek.


De voordeligste steden

Een rondje drank kost in Nijmegen gemiddeld € 3,32 minder dan in Haarlem. Met name liefhebbers van rosé wijn kunnen het best naar Nijmegen, waar een glas gemiddeld € 3,15 kost. Een glas bier is met €1,92 het goedkoopst in Eindhoven. De BOB kan voor een glas fris het best naar Breda en voor een kopje koffie naar Nijmegen met gemiddelde prijzen van respectievelijk €2,13 en €2,05.


Terraskoopkracht het hoogst in Groningen

Voor het onderzoek wordt ook jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat inwoners van Groningen de hoogste terraskoopkracht hebben met gemiddeld 20,1 rondjes per week. De stad wordt op de voet gevolgd door Eindhoven en Maastricht, waar inwoners gemiddeld 20,0 rondjes per week kunnen bestellen. In ‘s-Hertogenbosch kan men wekelijks slechts 16,7 rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,8 rondjes per week. Hiermee is de terraskoopkracht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, toen men gemiddeld nog 19,1 rondjes per week kon betalen.


Trends

Naast de traditionele hardlopers rosé, witbier en (zelfgemaakte) ice-tea zien we dit jaar met name de Radler, alcoholvrije Radler en overige alcoholvrije speciaalbieren, zoals rosé- en witbier 0.0% een vlucht nemen. Ook Gin-Tonic, Aperol Spritz en ice-tea Green zijn populair op verschillende terrassen. Nieuwkomers dit jaar zijn de cocktail Hugo (vlierbessensiroop, prosecco citroen en munt) en de Ice Cold Cup van Chocomel, die zorgt voor een ijskoude chocomel.


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, prijzen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...