Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Vacanceselect heeft onderzoek gedaan naar Nederlanders die vakantie op de camping vieren. Hoe oriënteren mensen zich voor een campingvakantie? Wie besluit er uiteindelijk welke camping geboekt wordt en wat doen Nederlanders op een campingvakantie? Voor het Nationale Campingonderzoek 2014 heeft Vacanceselect 511 campinggasten gevraagd naar hun vakantiegewoontes.


Populairste vakantiebestemmingen

De meeste campinggasten (68%) hebben aangegeven dat ze het liefst vakantie vieren in Frankrijk. Ook de campings in Italië (34%) en Spanje (30%) zijn populaire vakantiebestemmingen bij de Nederlanders.


Figuur 1: Populairste bestemmingen Nederlandse kampeerders


Naar de camping voor de kinderen

De belangrijkste reden om voor de camping te kiezen, is dat respondenten het leuk vinden voor de kinderen (68%). Ook de kosten (47%) en de gezelligheid (46%) zijn voor veel mensen een goede reden om de vakantie op de camping te vieren. Daarnaast vinden mensen het fijn om buiten in de natuur te zijn (42%) en om te genieten van de vrijheid (48%). Opvallend is dat mensen die op vakantie gaan, Frankrijk bestempelen als de ideale bestemming vanwege de afwisselende en mooie natuur. Nederlanders die in Spanje vakantievieren doen dit eerder uit gewoonte.


Bijna iedereen boekt de camping online

Meer dan 90% oriënteert zich voor de campingvakantie via het internet. Dit was gezien de huidige markt wel te verwachten. Toch is de mening van vrienden en familie nog steeds belangrijk in deze tijd (36%). Ook laten mensen zich nog inspireren door reisgidsen (27%).


Zoeken naar een camping is leuk!

Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%) vindt het lastig om camping te kiezen door het grote aanbod. Gelukkig vindt bijna 90% het zoeken naar een vakantie wel een leuke bezigheid. Opvallend is dat 63% van de respondenten graag contact zou willen hebben met iemand die op locatie is geweest.


Figuur 2: Mening over boekingsproces


Verleiding door kortingen en aanbiedingen

Van de campinggasten zegt 63% zich te laten verleiden door aanbiedingen en kortingen. De locatie is voor 30% van de campinggasten doorslaggevend voor de vakantiekeuze. Bijna 25% vindt de aanwezigheid van voorzieningen en faciliteiten belangrijk en ongeveer 21% laat zich leiden door de prijs bij de keuze voor een camping. De meeste mensen maken de keuze voor een vakantie samen met hun partner (72%). Toch kiezen vrouwen vaker alleen voor een camping (57%), dan dat mannen dit doen (43%).


Figuur 3: Belangrijkste keuzecriteria bij het boeken van een kampeervakantie


Sanitair het allerbelangrijkst op de camping

Voor de meeste respondenten zijn goede sanitaire voorzieningen (62%) de belangrijkste voorwaarde voor het verblijf op een camping. Ook de afstand tot faciliteiten die voorzien in de dagelijkse behoeftes zoals de supermarkt en bakker zijn een pre (45%). Daarnaast zijn voldoende leefruimte (44%), rust en privacy (43%), activiteiten in de buurt (42%) en een camping aan het water (35%) ook belangrijk. Opvallend is dat er aan Wifi minder waarde wordt gehecht bij de keuze voor een camping (21%).


Internetverbinding belangrijk

Toch vindt 65% van de respondenten het belangrijk dat er een internetverbinding aanwezig is op de camping. De meeste respondenten nemen de tablet (55%), laptop (37%) en telefoon (89%) ook mee op vakantie. Toch zegt 63% zijn mobiele telefoon minder te gebruiken op vakantie.


Figuur 4: Belangrijkste voorzieningen op de camping


Lekker lezen en de omgeving verkennen

De meeste respondenten gaan het liefst de omgeving verkennen op vakantie (65%). Andere populaire activiteiten zijn een boek lezen (48%), zonnen (47%) en uit eten gaan. Vrouwen lezen liever een boek als ze op vakantie zijn (55%) dan mannen (39%). Mannen (45%) gaan weer liever uit eten dan vrouwen (32%).


Meer dan drie kwart ergert zich wel eens op de camping

77% van de respondenten ergert zich wel eens aan anderen campinggasten op vakantie. Vrouwen ergeren zich vaker aan anderen dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten hebben liever geen Nederlandse buren (58%) op vakantie. Al vindt 35% het geen probleem als de buren Nederlands zijn.


Vakantie wordt niet gedeeld via social media

Opvallend is dat veel van de respondenten (69%) hebben aangegeven hun vakantie activiteiten niet te delen via social media.


Kinderen zien genieten het mooiste vakantiemoment

Veel respondenten hebben mooie vakantiemomenten ingevuld, zoals samen een eerste reis maken of een reis naar een speciale plek. De meesten noemden het zien van genietende kinderen als mooiste vakantiemoment (16%). Bijna 2% heeft zijn partner ten huwelijk gevraagd op vakantie.


Foto’s bekijken voor vakantieherinneringen

De meeste mensen bekijken foto’s (75%) en praten over de vakantie (69%) om het vakantie gevoel thuis te behouden.


Vakantie krijgt gemiddeld een acht

De meeste mensen geven hun vakantie een 8 (45%). Meer dan 73% houdt nog een paar extra dagen vrij na terugkomst van vakantie.


Souvenirs en vriendschappen als aandenken

Souvenirs (52%) worden het meeste meegenomen als aandenken aan de vakantie. Ook nemen de respondenten eten (22%) en drinken (26%) mee. Maarliefst 37% houdt vriendschappen over aan de vakantie.


Nog meer weten over de Nederlander op kampeervakantie? Lees dan hier het complete onderzoek.

Link: http://www.vacanceselect.nl/campingonderzoek-2014/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, consumentengedrag

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.